خانه / سیاستگذاری نفت و گاز / آینده پژوهی انرژی / تحلیل پل استوینس از وضعیت نفت و گاز ایران- مارس 2015

تحلیل پل استوینس از وضعیت نفت و گاز ایران- مارس 2015

پل استوینس به عنوان یکی از تحلیلگران ارشد بین المللی حوزه انرژی در گزارشی که توسط چاتهام هاوس در مارس 2015 منتشر کرده است به بررسی وضعیت نفت و گاز ایران پرداخته است در بخشی از گزارش وی آمده است:

  • بخش نفت و گاز ایران دورانی بحرانی را پشت سر می گذارد و آینده اقتصاد ایران نیز تحت تاثیر مسائل نفت این کشور است که نه تنها وابسته به برداشته شدن سریع تحریم هاست، بلکه بستگی به این دارد که ایران در قراردادهای آتی نفتی خود با شرکت های بین المللی نفتی چه پیشنهادهایی را ارائه کند که برای این شرکت ها جذابیت داشته باشد. اخیرا کاهش قیمت نفت، خود به خود از اقبال شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری در نفت کاسته است حتی اگر تحریم ها لغو شوند.
  • ایران می کوشد سرمایه گذاران نفتی را جذب کند. در دهه 1990 تلاش های انجام گرفته برای ایجاد امنیت سرمایه گذاری خارجی چندان موفق نبوده است زیرا شرایط قراردادی پیشنهاد شده به شرکت های بین المللی نفتی چندان جذاب نبود و مشکلات عملیاتی در این راستا وجود داشت.
  • در شرایط مدیریتی جدید تحت مدیریت آقای رئیس جمهور روحانی، ایده نیاز به حضور بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در اقتصاد کشور افزایش یافته است هر چند سازوکار آن دقیق مشخص نشده است. ایران نیاز شدید به توسعه فناوری و سرمایه گذاری توسط شرکت های بین المللی در بخش نفت و گاز دارد. با اینکه از طرف ایران، علاقه شدید به حضور شرکت های بین المللی نفتی وجود دارد ولی این شرکت ها به دنیال یافتن جذابیت های قراردادی جهت حضور هستند.
  • ایران به این موضوع اشاره کرده است که می تواند از وابستگی اروپا به گاز روسیه بکاهد و از طریق ال.ان.جی و خط لوله به صادرات گاز به اروپا مبادرت کند. نیاز ایران به گاز برای مصارف معمولی و تزریق به میادین نفتی و بررسی شرایطی جهت انتقال آن به عمان، پاکستان و عراق سبب شده است که حجم انتظاری برای انتقال گاز از ایران به اروپا کاهش یابد در چنین شرایطی، شاید کشورهای اروپایی علاقه چندانی به پذیرش چنین پشنهادی نداشته باشد.

جهت دریافت اصل گزارش کلیک فرمایید.

20150305IranOilGasStevens

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*