خانه / حقوق نفت و گاز / درباره قراردادهای حفاری چاه نفت

درباره قراردادهای حفاری چاه نفت

این قراردادها :عمدتا فیمابین شرکتهای ملی نفت یا پیمانکاران اصلی با پیمانکاران حفاری منعقد می شود.موضوع قرارداد حفاری کارهای مربوط به عملیات حفاری با هدف حفر چاه با مشخصات ارائه شده از سوی کارفرما می باشد. با وجود این ممکن است در قراردادهای حفاری موضوع خدمات مورد توجه قرار بگیرد.معمولا موضوع ارائه خدمات حفاری در قراردادهای جداگانه ای مورد توافق قرار می گیرد.مثل:قرارداد فیشینگ(پیدا کردن اجزای گمشده)،مغزه گیری،لوله گزاری،سیمان کاری و…

اما خود حفاری همان عملیات کندن می باشد.در قرارداد های حفاری بر خلاف سایر قراردادهای پایین دستی موضوع مدت قرارداد و حلول اجرای قرارداد تا حدی باید قابل تعدیل تلقی شود چرا که شرایط ناخواسته، مشکلات فنی ریگ،فورس ماژور،شرایط چاه و.. ممکن است مدت اجرا را طولانی تر کند.

عملیات حفاری باید بر اساس استانداردهای دقیق و بین المللی اجرا شود همچنین مشخصات دقیق مته حفاری.دستگاه های حفاری باید شرایط خاص خود را داشته باشند و بازرسی مربوطه و دوره ای از شرکتهای بازرسی معتبر بین المللی اخذ کرده باشد.در برنامه جامع حفاری معمولا الزامات اساسی دستگاه حفاری و نحوه اجرای عملیات حفاری ذکر می گردد.عملیات حفاری ممکن است به منظور حفر چاه های  اکتشافی(جهت کشف اینکه میدان نفتی تجاری است یا نه؟)،توسعه ای(جهات توسعه میدان برای بهره برداری) و یا تولیدی(جهت تولید نفت از میدان کشف شده) صورت گیرد.در صورتی که برنامه حفاری به صورت مجموعه ای باشد موضوع هزینه نصب تاسیسات و برداشتن تاسیسات و جا به جایی آن  فقط یکبار محاسبه می شود،در غیر اینصورت و در حالت عادی یعنی مرحله به مرحله بودن قرارداد بایستی هزینه هر کدام جداگانه محاسبه گردد.

در قراردادهای حفاری موضوعات فنی از جمله فشار چاه و همچنین موارد حاصل از حفاری مثل مغزه ها،اهمیت بسیاری دارد.اولی از منظر محیط زیستی و دومی از منظر نوع منابع(که آیا مخزن نفتی است یا گازی و یا هر دو).در این نوع قراردادها کارفرما علاوه بر دستگاه حفاری مشخصات و رزومه پرسنل بسیار مهم و حساس می باشد.حتی مرخصی افراد هم باید به کارفرما اطلاع داده شود.

نحوه وارد کردن دکل و مواد مورد استفاده بر اساس هزینه های گمرکی معمولا در قراردادهای حفاری ذکر می شود.با توجه به نرخ بالای دکل حفاری تعلیق عملیات حفاری از منظر کارفرما چندان قابل قبول نیست.در این نوع قرارداد گزارش های لحظه ای به همراه مستندات دقیق باید به کارفرما تحویل شده و کارفرما هم باید به دقت نسبت به بررسی آن اقدام کند.

قراردادهای حفاری از منظر پرداخت حالات مختلفی دارد.

۱-پرداخت بر اساس نرخ روزانه (روزمزد)۲-پرداخت بر اساس عمق حفر شده (برای مثال به ازای هر فوت…….دلار)۳-پرداخت به صورت کلید در دست(پرداخت مبلغ پس از اتمام کار و تحویل چاه به کارفرما)

در قراردادهای حفاری موضوع حوزه اجرای عملیات ،اهمیت دارد.از جمله تعیین محل چاه ها،توسط شرکت کارفرما به نحو مشخص و نیز تعیین کامل مشخصات چاه ها به صورت جزئی تر از سوی کارفرما و ارائه آن به پیمانکار حفاری.

در قرارداد حفاری زمان های مختلفی مورد توجه قرار می گیرد.از جمله تاریخ امضا تاریخ موثر شدن قرارداد تاریخ شروع قرارداد که از این تاریخ دوره تکمیل حفاری آغاز می گردد. تاریخ شروع کارها زمانی است که دستگاه حفاری آماده به کار در محل باشد و کلیه امور را به عمل آورده و به صورت بازرسی شده آماده حفر اولین چاه باشد.در واقع این تاریخ جا به جایی کامل صورت گرفته و نخستین حفره در منطقه قراردادی به عمل می آید.

مدت عملیات حفاری که از زمان شروع تا زمان تکمیل(تاریخ تکمیل) را شامل می شود.در تاریخ مقرر شده آخرین چاه باید حفر و تحویل شود.دوره زمانی پس از تکمیل عملیات و زمان برچیدن تجهیزات.

تعهدات اصلی پیمانکاران حفاری:تامین دستگاه حفاری،تامین پرسنل ذی صلاح و واجد شرایط و اجرای کامل عملیات حفاری می باشد. از این منظر پیمانکار باید همکاری های دقیقی را با کارفرما در موضوعات دقیق فنی مثل ساعات کاری،مغزه گیری،ثبت عمق حفاری شده موضوعات ریسکی خطرناک مورد ملاحظه،تست و آزمایش داشته باشد.

تعهدات کارفرما:تامین تجهیزات مغزه گیری،تانک های ذخیره،تجهیزات تست و ارزیابی مغزه ها،اخذ کلیه مجوز های لازم،به منظور ورود و خروج مته حفاری و مجوز اجرای کار به پیمانکار حفاری.قبل از تاریخ شروع عملیات،دستگاه حفاری باید کاملا بازرسی شده و آماده عملیات باشد.بازرسی یا توسط خود کارفرما یا بازرس ثالث بین المللی صورت می گیرد.بنابراین می توان گفت از منظر دستگاه و پرسنل پیمانکار، تضامینی به کارفرما ارائه می دهد، از جمله تضمین مربوط به دستگاه حفاری با توجه به استاندارد ها و مشخصه ها.تضامین مربوط به پرسنل متبهر و مجرب، حداقل پرسنل کارمند، حداقل میزان کارکردآنها در هر روز، نرخ پرداخت روزانه برای هر نفر و نحوه به کار گیری و جدا شدن آنها از کار مورد توافق قرار می گیرد.کارفرما حق دارد از پیمانکار برای تعویض پرسنل غیر واجد شرایط اقدام کند ودر خصوص تغییر تعداد هم اعمال نظر کند.

این مطلب توسط آقای هاتف ستاری در اختیار وب سایت مطالعات سیاستی نفت و گاز قرار گرفته است.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*