خانه / مسائل مالی نفت و گاز / قیمتگذاری نفت / دلایل نوسان قیمت نفت

دلایل نوسان قیمت نفت

نوسانات قیمت کالاها، همواره یکی از مهم ترین مسائلی بوده است که اندیشمندان و پژوهشگران حوزه اقتصاد را به خود مشغول ساخته است و از سوی دیگر سیاستگذاران اقتصاد نیز، در تلاشند تا حد امکان این نوسانات را کنترل کنند. نکته جالب توجه این است که از سویی وجود نوسانات در بازار مفید بوده و از سوی دیگر می تواند مشکل آفرین باشد.

با توجه به اهمیت حوزه انرژی به ویژه نفت و گاز در جامعه امروز، نوسانات قیمت نفت و تلاش برای کنترل آن، اهمیت بیشتری یافته است و تاکنون پژوهش های گسترده ای در این زمینه انجام شده است. بررسی علل، آسیب ها و فرصت ها، راهکارهای سیاستی و اجرایی مقابله با این پدیده، یکی از دغدغه های اساسی دولت ها بوده است. 

در پژوهشی که آقای لینچ (2002) تحت عنوان Causes of Oil Price Volatility انجام داده است ضمن بررسی مقوله نوسانات قیمت نفت، به این نتیجه می رسد که نمی توان نوسانات را به طور کامل کنترل کرد هر چند که با راهکارهایی می توان آن را به حداقل رساند. از جمله پیشنهادات ایشان، پاسخ سریع اوپک به نیاز بازار، افزایش اطلاعات از نظر کمی و کیفی و همچنین استفاده از ذخائر استراتژیک است البته خود ایشان در همین مقاله بیان می دارند که به دلیل اینکه ساختار اوپک دارای مشکلات و چالش هایی است اوپک نیز در چندین مرحله در امر قیمتگذاری، تعیین سهم اعضا و اجرایی سازی آن دچار مشکل می باشد لذا همین امر بر پیچیدگی های کنترل نوسانات قیمت نفت می افزاید.

پاورپوینت زیر، گزارش ارائه این مقاله می باشد.

Causes of Oil Price Volatility سایز: 260 کیلوبایت

]]>

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*