خانه / بازیگران نفت و گاز / نهادهای بین المللی نفتی / اوپک / معرفی کتاب اوپک در عصر نفت شیل

معرفی کتاب اوپک در عصر نفت شیل

کتاب «اوپک در عصر نفت شیل» از تولیدات دپارتمان نفت و انرژی مرکز پژوهشی آرا، اثری است که از ابعاد گوناگون حائز اهمیت است. تمرکز اصلی کتاب بر سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ به دلیل ورود نفت های غیر متعارف (شیل) به عنوان یک چالش جدید برای فعالیت اوپک است.

«محمد رمادی» و «وائل مهدی» نویسندگان کتاب، مدت زیادی در این نهاد انرژی دارای مسئولیت بوده اند و اطلاعات دسته اول را بدون هیچ واسطه ای در اختیار داشته اند. از همین رو نگاه تاریخ شناسانه و آسیب شناسی تصمیمات درست و غلط اوپک در طول سال های فعالیت، از ویژگی های منحصر به فرد اثر است. از سوی دیگر پیشنهادات نویسندگان کتاب برای تداوم حیات اوپک که حاصل آسیب شناسی دقیق و مرور کامل تاریخچه این نهاد است، پیشنهاداتی مهم و کاربردی است. سه سقوط مهم قیمت نفت اوپک در این کتاب به صورت دقیق زیر ذره بین قرار گرفته است. این مقاطع زمانی عبارتند از: سقوط قیمت نفت در دهه ۱۹۸۰، سقوط ۲۰۰۸ همزمان با بحران مالی جهانی و سقوط سال ۲۰۱۴.

با توجه به کاهش نقش و تأثیر جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در اوپک، به نظر می رسد مطالعه این اثر برای شناخت این نهاد مهم انرژی جهان برای مسئولان و تصمیم گیران حوزه نفت و انرژی ضروری به نظر می رسد. همچنین دانشجویان و اساتید رشته های اقتصاد انرژی و قراردادهای بین المللی نفت و گاز، برای نقش آفرینی و حضور موفق در حوزه نظری و عملی انرژی کشور، حتما به مطالعه این اثر نیازمند هستند.

این اثر توسط دکتر سید مهدی پاک ذات و دکتر روح الله کهن هوش نژاد از اساتید مرکز پژوهشی آرا ترجمه و توسط انتشارات بهپویش منتشر شده است. علاقمندان برای تهیه کتاب می توانند با نشر فوژان تماس بگیرند.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*