خانه / مسائل مالی نفت و گاز / قیمتگذاری نفت / معرفی کتاب:کالبد شکافی نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی – روح الله کهن هوش نژاد

معرفی کتاب:کالبد شکافی نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی – روح الله کهن هوش نژاد

کتاب “کالبد شکافی قیمت نفت در بازارهای جهانی” به قلم سالواتوره کارولو با ترجمه روح الله کهن هوش نژاد یکی از دانشجویان دوره دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز دانشگاه امام صادق علیه السلام و توسط نشر نی منتشر شده است.
به‌رغم نوسانات زیاد قیمت نفت در دهه‌های گذشته، هنوز هم بسیاری از مردم؛ از جمله صاحب‌نظران، سیاست‌مداران و تحلیلگران اقتصادی، درک صحیحی از علل نوسانات قیمت نفت ندارند.
آن‌ها از دلایلی همچون سیاست‌های اوپک، افزایش تقاضا در چین و هند یا مالیات بر مصرف فرآورده‌های نفتی در اروپا برای توضیح این نوسانات استفاده می‌کنند. اما این دلایل واقعیت را آشکار نمی‌کند؛ مثلاً می‌توان این سؤال را مطرح کرد که چه چیزی باعث شد تا در اواخر سال ۲۰۰۸، ظرف فقط چند هفته قیمت نفت از ۱۴۴ دلار به ۳۷ دلار برسد؟
آیا تقاضای چین و هند به‌یکباره افزایش یافت؟ آیا ناآرامی‌های خاورمیانه به‌طرز معجزه‌آسایی حل‌وفصل شدند؟ آیا اوپک بازار را غرق در نفت کرد؟ پاسخ همه‌ی این سؤالات منفی است. کتاب حاضر به دنبال توضیح واقعیت پشت پرده‌ی بازار پرنوسان نفت است. نوسانات قیمت نفت در بیش از دو دهه‌ی گذشته باعث شده تا هیچ‌یک از مفاهیم کلاسیک عرضه و تقاضا نتوانند توضیحی برای آن‌ها ارائه‌ دهند و هیچ کشور، کنسرسیوم، کارتل یا شرکتی نتواند کنترل قیمت‌ها را به‌دست گیرد.
این کتاب به شناسایی و تبیین بازیگران اصلی در بازار نفت می‌پردازد و منافع، انگیزه‌ها و اقدامات متقابل آن‌ها را بررسی می‌کند؛ این‌که چه چیزی باعث شد تا نفت به یک دارایی مالی تبدیل شود و سفته‌بازی‌های بی‌پروا در این بازارها تأثیری فلج‌کننده بر اقتصاد جهانی بگذارد.
کالبد شکافی قیمت نفت در بازارهای جهانی در 182 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 12 هزار تومان در نشر نی چاپ شده است.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*