خانه / معرفی و نقد کتاب / معرفی کتاب آینده پژوهی و انرژی

معرفی کتاب آینده پژوهی و انرژی

ارتباط انرژی و آینده همواره محل بحث و تامل اندیشمندان حوزه انرژی بوده است.«آینده‌پژوهی و انرژی» عنوان کتابی است به قلم عباس ملکی دانشیار سیاستگذاری انرژی در دانشگاه صنعتی شریف، که برای دانشجویان کارشناسی ارشد درس آینده‌پژوهی و انرژی تدوین شده است و مؤسسه انتشارات علمی این دانشگاه آن‌را با قیمت 200هزار ریال‌ منتشر کرده است.

ملکی در مقدمه کتاب با اشاره به اهمیت آینده و سیر همیشه رو به جلوی زمان خاطرنشان می‌کند در جهان پرابهام و پیچیده کنونی، تطبیق دادن خود یا سازمان خود یا جامعه با تحولات در آینده ما را از نابودی یا ضرر می‌رهاند. وی سپس 15زمینه ازجمله اقتصاد جهانی، امنیت انرژی، جامعه و سیاست، ارتباطات و بهداشت را ازجمله حوزه‌هایی می‌داند که مطالعات آینده در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

این کتاب از 6فصل، پیوست، مراجع و واژه‌نامه انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی در 237صفحه تشکیل شده است. فصل اول به بررسی مفهوم آینده‌پژوهی و اهمیت آن می‌پردازد. مدیریت تغییر عنوان فصل دوم است که تئوری‌های تغییر را بر‌می‌شمرد. در فصل سوم با عنوان تصمیم‌گیری به مسائل پیرامون این موضوع پرداخته شده است. در فصل 4با برنامه‌ریزی راهبردی آشنا می‌شویم و در فصل 5، سناریوسازی و زوایای مختلف آن به بحث گذاشته شده است. فصل پایانی نیز کاربرد اصول آینده‌پژوهی را در انرژی بررسی می‌کند.

www.icmstudy.ir

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*