خانه / مسائل مالی نفت و گاز / قیمتگذاری نفت / معرفی کتاب کالبد شناسی نظام جهانی قیمت گذاری نفت خام

معرفی کتاب کالبد شناسی نظام جهانی قیمت گذاری نفت خام

بخشی از مقدمه کتاب: در ارتباط با تحلیل قیمتی و نقش عوامل موثر بر شکل گیری قیمت نفت کتاب‌های مختلفی وجود دارد و در این زمینه، کتاب‌های بسیار مفیدی به زبان فارسی تالیف و ترجمه شده است. لیکن از نظر مکانیسم قیمت‌گذاری نفت و لایه‌های مالی و فیزیکی حول یک بنچمارک مانند نفت برنت یا WTI، اطلاعات منسجمی به زبان فارسی در دست نبود. بنا به مسئولیتی که از ابتدا در حوزه معاملات فرآورده‌های نفتی بورس انرژی داشتم این سوال در زهن من نقش بسته بود که ساز و کار قیمت‌گذاری و بازار جهانی نفت خام دارای چه ساختاری است و بورس‌های نفت در دنیا چگونه شکل گرفته اند؛ تا این که کتاب حاضر را که نوشته آقای بسام فتوح است را مطالعه نمودم و پاسخ بسیاری از سوالات خود را در این کتاب یافتم. لذا بر آن شدم تا این کتاب مفید را ترجمه کنم و در اختیار دیگر علاقمندان هم قرار دهم.

این کتاب با بیانی ساده و کاربردی نظام قیمت‌گذاری نفت را لایه لایه تشریح و از جنبه‌های مختلف نحوه کشف قیمت نفت را بیان کرده است. ویژگی مهم و اساسی دیگر کتاب رویکردی است که نویسنده کتاب به نحوه شکل گیری و الزامات سر برآوردن یک بنچمارک در بازار نفت داشته است.

برای مثال فرآیند کشف قیمت در بازار نفت برنت چگونه است و لایه‌های مالی و فیزیکی بورس‌های نفت چگونه به یکدیگر ارتباط دارند؟ به دیگر سخن، تجربیات دیگر بورس‌ها و به شکل کلی تر، این که، نظام قیمت‌گذاری نفت خام در دنیا چه فرآیندی را طی کرده است و این تجربیات چگونه می‌تواند در به ثمر نشستن تلاش‌های انجام گرفته در بورس انرژی برای معاملات نفت خام یاری کننده باشد. با توجه به موضوعاتی که در کتاب به آن پرداخته شده کتاب حاضر می‌تواند مورد استفاده دانشجویان، سیاستگذاران حوزه نفت و علاقمندان به بازارهای جهانی نفت قرار گیرد.

لینک خرید کتاب کالبدشناسی نظام جهانی قیمت‌گذاری نفت خام کالبدشناسی نظام جهانی قیمت‌گذاری نفت خام

link

 

کد محصول: ۱۰۰۱۶۷

  • نویسنده/مترجم: بسام فتوح/ محمدعلی محمدی
  • شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۸۷۲۸۴۰

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*