خانه / اطلاع رسانی همایش ها / همایش مدیریت تامین پایدار و امنیت انرژی- آذر ۱۳۹۴

همایش مدیریت تامین پایدار و امنیت انرژی- آذر ۱۳۹۴

تحولات قرن بیست و یکم تأثیر بسزایی بر تغییر مفهوم قلمروهای استراتژیک و اهداف آن گذارد. در این دوران مفاهیم جدیدی نمود یافتند که احتیاج به برنامه­ریزی­های متفاوتی داشتند. قلمروهای استراتژیک که در جنگ سرد بر اساس توان نظامی­، جغرافیایی و ایدئولوژیک بنا شده بود، در قرن بیست و یکم اهمیت خود را درتعیین مناطق ژئواستراتژیک از دست داده و ”مولفه­های  انسانی و منابع اقتصادی“ تا حد زیادی جایگزین آن گردید.

در میان این مولفه­ها، انرژی جایگاهی اساسی دارد. جایگاه منطقه­ای و جهانی ایران نیز متأثر از این تغییرات است و لذا بازبینی موقعیت ژئوپلتیکی ایران در پرتو تحولات حوزه ی انرژی ضرورت پیدا می کند. از سوی دیگر شناسایی نمای کلی جغرافیای سیاسی جهان، نقش بسیاری در شناخت آینده بازارهای انرژی، صنعت برق و نفت و گاز جهان ایفا خواهد نمود.

حوزه ی انرژی علاوه بر حوزه ی اقتصادی بر حوزه های سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی نیز تأثیر گذار می باشد. اهمیت فوق العاده موضوع انرژی و نقش و جایگاه کم نظیر آن در امنیت ملی طی سالهای اخیر و بویژه در زمان اعمال تحریم بر کشور، بیش از پیش آشکار گردید.

تأمین پایدار انرژی در کشور ما در دو حوزه قابل بررسی است : داخلی و منطقه ای – جهانی. تأمین انرژی در ایران تنها مؤلفه حائز اهمیت نمی باشد، بلکه ایران با دارا بودن منابع عظیم انرژی می تواند خود را به عنوان تأمین کننده عمده انرژی در دنیا معرفی کند و از این ظرفیت در جهت تأمین منافع کلان خود در سیاست بین الملل استفاده کند. به عبارت دیگر انرژی ابزار و مولفه ای است برای گره زدن سرنوشت کشورهای بسیاری در منطقه و حتی جهان به سرنوشت خود.

همچنین حوزه ی انرژی به دلیل تأمین کننده اصلی منابع مالی توسعه کشور، پیشران خروج از رکود اقتصادی نیز به شمار می آید. از این رو بررسی ابعاد مختلف امنیت انرژی و برنامه­ ریزی مبتنی بر آینده با رویکرد پیشگیرانه به یکی از ضرورت­های اساسی کشور در حوزه پدافند غیر عامل بدل گردیده است.
همچنین جهت استمرار تأمین پایدار انرژی نیازمند مقاوم سازی زیرساخت های انرژی کشور نیز هستیم. این امر با رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل از قبیل پراکنده سازی، ایجاد سوخت های جایگزین در نیروگاه های تولید برق، پیش بینی مسیرهای موازی جهت انتقال سوخت به نیروگاه ها در مواقع بحرانی و غیره در زیرساخت های انرژی کشور محقق می گردد و سبب افزایش تاب آوری و کاهش زمان بازگشت به ارائه خدمت می گردد.

از طرفی سمت و سوی تحولات آتی حوزه ی انرژی و تأثیر این تحولات بر برنامه ریزی های کلان کشور چندان آشکار نیست و نیاز به بازخوانی و بررسی جدی روندهای آتی این حوزه با رویکرد تأمین پایدار انرژی به صورت جدی احساس می شود.

استان خوزستان نیز در تأمین پایدار و مدیریت نیازهای انرژی کشور جایگاهی بی بدیل دارد و با تاکید بر توانمندی های بومی، این استان در هر سه حوزه انرژی برق، نفت و گاز و انرژی های نو از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.

با این نگاه و جهت فعال سازی این ظرفیت عظیم، استانداری خوزستان با همکاری وزارت کشور، سازمان پدافند غیرعامل کشور و وزارتخانه های نفت و نیرو بر آن گشتند تا با برگزاری همایش مدیریت تأمین پایدار و امنیت انرژی با تاکید بر ظرفیت های استان خوزستان زمینه را برای مدیریت و پیشبرد این هدف عالی فراهم سازد.

وب سایت همایش: کلیک فرمایید

محورهای همایش ملی مدیریت تأمین پایدار و امنیت انرژی:

۱- مردم، امنیت و تأمین پایداری انرژی

۲- نقش فناوری های نوین در تأمین پایدار انرژِی

۳- نقش عوامل ژئوپلتیک و ژئواکونومی در تأمین پایدار انرژی (نقش کشور در تأمین پایدار انرژی در منطقه و جهان)

۴- دیپلماسی انرژی (فرصت ها و چالش ها)

۵- بخش خصوص و امنیت انرژی (فرصت ها و چالش ها)

۶- امنیت ملی و امنیت انرژی

۷- تسهیل مدیریت بحران در حوزه انرژی از منظر پدافند غیرعامل

۸- راهبرد پدافند غیرعامل و مصون سازی زیرساخت های حوزه ای انرژی در برابر تهدیدات با تأکید بر شیوه و روش ها

۹- تنوع بخشی به منابع انرژی با تأکید بر انرژی های نو

۱۰- شناخت تهدیدات و آسیب پذیری حوزه های مختلف انرژی

۱۱- مخاطرات و آلودگی های زیست محیطی بخش انرژی کشور

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*