خانه / مسائل مالی نفت و گاز / قیمتگذاری نفت / بحثی پیرامون مقیاس های اندازه گیری انرژی – BTU

بحثی پیرامون مقیاس های اندازه گیری انرژی – BTU

یکی از راهکارهای معمول امروزی برای اندازه گیری و مقایسه انرژی های مختلف، استفاده از محتوای حرارتی سوخت ها و یا میزانی که هر یک از سوخت ها تولید می کنند می باشد. واحد BTU یا (British Termal Unit) است که در واقع واحد گرمایی بریتانیا بوده و عبارت است از مقدار حرارت لازم برای افزایش دمای یک پوند آب به میزان یک درجه فارنهایت.

محتوای حرارتی یک بشکه نفت خام در حدود 5.8 میلیون بی تی یو است در حالی که 1000 فوت مکعب گاز طبیعی در حدود 1.035 میلیون بی تی یو، ارزش حرارتی دارد. بنابراین یک بشکه نفت از نظر واحد بی تی یو، معادل 5600 فوت مکعب گاز طبیعی است. علی رغم استفاده بسیار زیاد از واحد بی تی یو، دارای ملاحظاتی است که به برخی از آنها اشاره می شود:

اول: هر چند که گاهی ارزش حرارتی دو سوخت باهم متفاوت است ولی معمولا از نظر قیمتی از یک نسبت معادل، تبعیت نمی کنند. که این امر به دلایل گوناگونی اعم از آلودگی سوختها، مراحل و فرآیندهای آماده­سازی، ذخیره، تصفیه و پالایش، پخش و … نیز مرتبط است.

دوم: در برخی از سوخت­ها، امکان تبدیل در یک مقیاس عمومی یا دشوار است یا ناممکن. این امر سبب می­شود که گاه مقایسه سوختها، امکان پذیر نباشد.

ناگفته نماند واحدها و مقیاس های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که در کتابهای اقتصاد انرژی و اقتصاد نفت و گاز، قابل دسترسی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع می­توانید به کتاب زیر مراجعه فرمایید:

همتی عبدالناصر(1383)، اقتصاد انرژی، موسسه مطالعات بین­المللی انرژی

]]>

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*