خانه / سیاستگذاری نفت و گاز / حکمراني حوزه انرژي / ضرورت حکمرانی منابع طبیعی با تأکید بر نفت و گاز در ایران: تبیین نظریات و بررسی تجارب

ضرورت حکمرانی منابع طبیعی با تأکید بر نفت و گاز در ایران: تبیین نظریات و بررسی تجارب

بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای تولیدکننده نفت در مقایسه با سایر کشورها، نشان‌دهنده عملکرد ضعیف اقتصادی کشورهای نفتی است. مطالعات نشان می‌دهد ریشه این امر در ضعف حکمرانی منابع طبیعی نهفته است. این پژوهش که به روش مطالعات توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است ضمن مروری اجمالی بر نظریاتی که به تبیین این امر با تمرکز بر پدیده نفرین منابع پرداخته‌اند، به تجارب برخی کشورها جهت اداره کارآمد و مناسب درآمدهای حاصل از منابع نفتی اشاره کرده است. لزوم اصلاحات نهادی، اصلاح ساختار مقررات‌گذاری و استفاده از ظرفیت صندوق‌های منابع طبیعی برخی از پیشنهادهایی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته‌اند. با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای حاصل از منابع نفتی، لزوم توجه به مسائل حکمرانانه منابع طبیعی و طراحی شاخص‌های مناسب جهت ارزیابی احساس می‌شود.

اصل مقاله را در پیوند زیر مطالعه فرمایید:

دریافت اصل مقاله

این مقاله توسط آقای سید کاظم حسینی و بنده (محمد نوروزی) از دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام نوشته شده است و در شماره ۱۳۳ نشریه علمی-ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز به چاپ رسیده است.

اگر دوستان نظری در این زمینه داشتند در خدمتشان خواهیم بود.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*