خانه / سیاستگذاری نفت و گاز / مطلب میهمان: نقش مولفه شفافیت در تحقق توسعه پایدار منابع نفت و گاز

مطلب میهمان: نقش مولفه شفافیت در تحقق توسعه پایدار منابع نفت و گاز

مقوله شفافیت یکی از مفاهیمی است که طی چند سال اخیر، توسعه فراوانی در جهان و جمهوری اسلامی ایران یافته است. خانم دکتر مرجان فاضلی از پژوهشگران حوزه حقوق نفت و گاز، طی مقاله ای که در همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی ارائه شده است به موضوع شفافیت در تحقق توسعه پایدار منابع نفت و گاز پرداخته اند که توسط خبرگزاری فارس بازنشر یافته است. در چکیده این مقاله آمده است:

مطرح شدن تفکر توسعه پایدار امروزه کشورهای ثروتمند از لحاظ ذخایر نفت وگاز را با دغدغه نوینی مواجه ساخته است . از دیدگاه متفکران دیگر کافی نیست که این کشورها صرفا به مشکل توسعه نیافتگی  خود و آثار منفی ناشی از بلای نفت بیاندیشند ، بلکه لازم است خود را در جریان توسعه در برابر آیندگان و  نیز حفظ محیط زیست در کره زمین  مسئول بدانند. از دیدگاه نگارنده مهمترین راهکار برای گام برداشتن دولتها در جهت توسعه پایدار منابع نفت و گاز تاکید بر شفافیت و جریان انتقال اطلاعات است.
این امر تنها ابزاری است که مشارکت و دخالت شهروندان و جامعه مدنی را به عنوان تنها ذی نفعان جریان توسعه پایدار هموار ساخته و دولت ها را وادار به پاسخ گویی در برابر افکار عمومی می سازد. از این رو پذیرش و اعمال طرح ابتکاری شفافیت در صنایع نفت و گاز باتوجه به چارچوب حقوقی پذیرفته شده آن می تواند متضمن آثار مطلوبی در این زمینه باشد.

دریافت کامل مقاله

ضمن اینکه وبلاگ زیر به صورت تخصصی به مباحث شفافیت در ایران می پردازد.

شفافیت برای ایران

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*