خانه / مسائل مالی نفت و گاز / بورس نفت / انواع بازارهای فروش نفت خام

انواع بازارهای فروش نفت خام

با مروری بر تاریخچه نفت و بازارهای آن، می­توان مشاهده کرد که تا قبل از تحولات نفتی دهه 1970 که منجر به استقلال کشورهای میزبان نفت شد، بازار نفت تقریبا توسط شرکت­های بزرگ نفتی مدیریت می­شد، و همین امر منجر به ایجاد «قراردادهای مدت­دار ثابت» – (Fixed Term) شده بود، که البته تا زمانی که قیمت نفت از ثبات کافی برخوردار بود، چنین الگویی ثمربخش بود، ولی نوسان­پذیری قیمت­ها سبب شد که این الگو نیز چندان کارآمد نباشد. به عبارت دیگر به دلیل حجم بزرگ نفتی در معاملات، تغییرات اندک (اعم از افزایش یا کاهش)، موجب تغییر شدید قیمت کل کالا می­شد، لذا اصطلاحا، زمینه ریسک شدید را فراهم می­ساخت. لذا، برای مقابله و یا مدیریت این ریسک، چندین پدیده رخ داد:

1-    ظهور بازارهای تحویل فوری یا اسپات- Spot Markets. (برای اطلاعات بیشتر روی پیوند کلیک کنید.)

2-    ظهور بازارهای آتی­ها که زمینه پوشش ریسک را فراهم می­کرد- Future Markets.

3-    ظهور سفته­بازان(Speculators) که مبتنی بر روابط آربیتراژی(Arbitrage) به سود کلان دست می­یافتند. هر چند که در معرض زیان­های سنگین نیز هستند.

در بخش­های بعد، به توضیح هر یک از این دسته خواهیم پرداخت.

]]>

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*