خانه / آزمون دکتری / پاسخ به سوالاتی در مورد آزمون دکتری، مشاوره پایان نامه و پژوهش- بروز رسانی آذر ۹۶

پاسخ به سوالاتی در مورد آزمون دکتری، مشاوره پایان نامه و پژوهش- بروز رسانی آذر ۹۶

در این قسمت سوالاتی که دوستان می پرسند در حد امکان پاسخ داده می شود.

در پی  سوالات مکرر عزیزان پیرامون شیوه آزمون دکتری نیمه متمرکز رشته های مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز، حقوق نفت و گاز و اقتصاد نفت و گاز در سال ۱۳۹۷ به اطلاع عزیزان می رسانیم، همانگونه که در دفترچه و اطلاعیه منتشر شده در وب سایت سازمان سنجش آموزش کشور مشخص شده است آزمون های مربوط به این رشته ها در سال جدید، به صورت جداگانه برگزار خواهد شد و علاقمندان به شرکت در این رشته ها، می بایست دارای مدرک کارشناسی ارشد مرتبط باشند که در دفترچه کنکور دکتری سال جدید در وب سایت سازمان سنجش آموزش کشور قابل مشاهده است.

در این زمینه به پیوند زیر مراجعه فرمایید.

www.sanjesh.org

در ادامه به برخی از سوالات معمول که از طریق مخاطبان وب سایت ارسال شده است پرداخته می شود.

 

۱- در خصوص فرصت های شغلی برای دانش آموختگان این رشته توضیح دهید؟

با توجه به اینکه این رشته در فضای کاملا نیازمحور در کشور تشکیل شده است همچنان نیاز جدی به دانش آموختگان وجود دارد ناگفته نماند کسب تجربه عملی یا توانمندی پژوهشی در بکارگیری افراد در فضای شغلی ضروری است ولی به هیچ وجه فضای شغلی این کشور اشباع نشده است و همچنان نیاز وجود دارد. ضمن اینکه دانش آموختگان این رشته هم می توانند در شرکتهای خصوصی فعالیت کنند و هم در شرکت های دولتی. علاوه بر اینکه مشاوره در نهادهایی مثل مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه های مرتبط، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مراکز مرتبط با ریاست جمهوری نیز از فرصت های شغلی دیگر این رشته است. به این موارد عضویت در هیات علمی را هم اضافه کنید.

آیا در این رشته می توان هیات علمی شد؟

ساتید این رشته تاکنون از مهندسان نفت، اقتصاددانان، حقوقدانان و مدیریت مالی خوانده ها بوده اند. لذا با توجه به طرح های توسعه ای برای این رشته در مقاطع ارشد و گسترش رشته های مرتبط با حوزه نفت، نظیر اقتصاد نفت و گاز، حقوق نفت و گاز و قراردادهای نفت و گاز، امکان عضویت در هیات علمی وجود دارد  ضمن اینکه افراد می توانند در رشته های نظیر حقوق انرژی و … هم هیات علمی شوند.

آیا منابع کنکور این رشته جزوه خاصی دارد؟

واقعیت این است طی چند سال گذشته، روند ثابتی در سوالات دکتری وجود نداشته است ولی با این همه محورهای کلی مشخص است. جزوه خاصی سراغ نداریم و کتابهای معرفی شده در کنار سوالات دکتری دوره های قبل که قابل دانلود در همین وب سایت است می تواند کمک شایانی به شما بکند.

آیا با رشته مهندسی هم می توان در این رشته کنکور دکتری داد؟

در مورد رشته هایی که می توانند در این رشته کنکور بدهند باید به دفترچه کنکور سالهای قبل در وب سایت سازمان سنجش اموزش کشور مراجعه کنید در برخی از سالها، رشته ها تغییر کرده است لذا در هر صورت باید به دفترچه مراجعه کنید.

آیا به غیر از دانشگاه امام صادق در دانشگاه های دیگر هم این رشته وجود دارد؟

ابتکار و طرح درس رشته توسط دانشگاه امام صادق تدوین شده است و این دانشگاه قوی ترین دوره را دارد ولی در کنار این دانشگاه، دانشگاه های علامه طباطبایی و تهران هم در برخی سالها اقدام به جذب دانشجو نموده اند.

آیا به جزوات شما در دوره دکتری دسترسی وجود دارد؟

متاسفانه جزوات تدوین نشده اند و امکان ارائه آنها وجود ندارد کتابهای معرفی شده جامعیت بهتری دارند.

آیا دانشگاه امام صادق، فقط دانشجویان خودش را جذب می کند؟

نه  خیر! افرادی در دوره های قبل از دانشگاه های دیگر نظیر تهران و شریف و … در این رشته پذیرفته شده اند ولی در هر صورت شما باید آزمون اسمای دانشگاه امام صادق را بگذرانید در مورد آزمون اسما در یکی از سوالات توضیح داده شده است که در ادامه بخوانید.

آیا ورود خانم ها به این رشته آزاد است؟

بله! کما اینکه برخی از مدرسین دوره ها هم خانم هستند مثلا خانم دکتر عاطفه تکلیف که یکی از اساتید این رشته هستند و حتی در دانشگاه امام صادق هم برای تدریس در دوره دکتری این رشته دعوت می شوند البته هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هستند.

آیا امکان ملاقات حضوری با شما وجود دارد؟

در حال حاضر، تنها راه ارتباطی وب سایت و ایمیل است در صورت ضرورت، در خدمت شما خواهیم بود ولی معمولا افراد در تماس ها و مراجعه حضوری هم، سوالات مطرح شده در این بخش را دارند لذا لزومی به ملاقات حضوری نیست.

آیا امکان کار پژوهشی مشترک با شما وجود دارد؟

البته، شرط اصلی ان است که فرد توانمندی و تخصص کافی را داشته باشد چون در حال حاضر درگیر تدوین رساله دکتری هستیم فرصتمان کم است ولی امکان این کار وجود دارد. اگر علاقمند بودید موضوع مورد نظر و رزومه خود را به ایمیل md.noruzi@gmail.com ارسال فرمایید تا اگر علایق مشترکی وجود داشت کار مرتبط انجام دهیم.

آیا شما در کارهای اجرایی مرتبط هم امادگی حضور دارید؟

در حال حاضر درگیر رساله دکتری هستیم ولی بنا به مورد در خدمت دوستان خواهیم بود.

در خصوص کنکور دکترا در رشته ی مدیریت قراردادها ، برای درسهای( ۱-اقتصاد نفت و گاز و ۲-حقوق قراردادها) چه کتاب هایی باید مطالعه بشه؟ کدام نویسنده؟ کدام انتشارات؟

همانطور که قبلا نیز عرض شده است، این سرفصل ها منبع مشخصی ندارند ولی اجمالا می توان گفت که بهتر است سوالات دوره های دکتری قبل را از همین وب سایت دانلود فرمایید و پس از بررسی سوالات به دنبال منبع مناسب برای پاسخگویی به انها باشید در کل کتابهای مفید نیز پیش از این در وب سایت معرفی شده است که می توانید از طریق پیوند زیر دریافت کنید:

این رشته که با هدف تربیت متخصصانی در حوزه قراردادهای بین المللی نفت و گاز تشکیل شده است حالتی میان رشته ای دارد و مباحث آن در چند حوزه اقتصاد، مدیریت، حقوق و مسائل فنی است. ساختار دوره به گونه ای است که فارغ التحصیلان توانایی نسبی در هر یک از چند حوزه مذکور را کسب نموده و برای تهیه و مدیریت قراردادهای مناسب برای نفت و گاز کشور آماده می گردند. با توجه به نوپا بودن رشته، دانشگاه هایی معدودی دارای این رشته هستند و در حال حاضر، تنها دانشگاه امام صادق علیه السلام این دوره را برگزار می کند هر چند که احتمال برگزاری آن توسط دانشگاه های دیگر نیز وجود دارد.

با توجه به پیگیری­های مکرر داوطلبان برای پذیرش در دوره دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز و جستجوی منابع مرتبط با این رشته، به کلیاتی از این منابع اشاره می­ شود. البته این منابع قطعا ناکافی بوده ولی با توجه به تجربه شخصی و مطالعات جانبی، این منابع معرفی می گردند. بهترین پیشنهادی که می توانم داشته باشم این است که داوطلبان سوالات دوره های قبل را مشاهده نموده و منابع مرتبط برای آزمون کتبی نیمه متمرکز را شناسایی کنند هر چند که در آزمون شفاهی (مصاحبه) نیز باید دقت و تلاش کافی را نمایند.

۱٫ حقوق نفت و گاز: برای کسب توانمندی در این درس به ویژه برای دانشجویانی که از رشته غیرحقوق می خواهند وارد دوره مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز شوند کتابهای زیر توصیه می شود.

۱٫۱٫ کتاب قواعد عمومی قراردادها دکتر صفایی (یا همین کتاب از دکتر کاتوزیان)

۱٫۲٫ کتاب مسئولیت مدنی دکتر باریکلو

۱٫۳٫ کتاب حقوق قراردادهای بین المللی نفت دکتر مسعود امانی (انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام)

۱٫۴٫ مقالات مرتبط (به ویژه مقالات دکتر ایرانپور- قابل دریافت از (WWW.SID.IR

۱٫۵٫ کتاب حقوق بین الملل (یا حقوق بین الملل انرژی) (نویسنده خاصی پیشنهاد نمی شود. البته کتاب حقوق نفت و گاز دکتر عبدالحسین شیروی از انتشارات میزان که در سال ۱۳۹۳ تالیف شده است کتاب مناسبی است و عموم مباحث این حوزه را پوشش داده است.

۶٫۱٫ کتاب حقوق سرمایه گذاری خارجی در پرتو قانون و قراردادهای سرمایه گذاری  نوشته علی حاتمی، اسماعیل کریمیان انتشارات تیسا. در فصل ۳ به مباحث قراردادهای نفت و گاز پرداخته است.

۲٫ اقتصاد نفت و گاز: در این عنوان، منبع خاصی وجود ندارد ولی در کل می توان به منابعی که تاکنون لااقل در سطح مصاحبه شناسایی شده اند اشاره کرد ولی در هر صورت این درس فعلا خیلی مبهم است و منبع خاصی وجود ندارد.

۲٫۱٫ مشتقات و مدیریت ریسک دکتر مسعود درخشان یا جان هال (ترجمه صالح آبادی و سیاح)

۲٫۲٫ اقتصاد انرژی پل استوینس (مقدمه این کتاب توسط علی طاهری فرد و همکاران در انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام با همین عنوان ترجمه شده است که قابل استفاده است) البته مقالات پل استوینس در کل برای مصاحبه مفیدند.

۲٫۳٫ اقتصاد نظری و کاربردی نفت – دکتر مجید احمدیان (انتشارات پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس)

۲٫۴٫ سایر اطلاعات را از مقالات مرتبط دریافت کنید.

۲٫۵٫ کتابهای تحت عنوان اقتصاد انرژی از جمله: کتاب اقتصاد انرژی آقای عبدالناصر همتی، کتاب اقتصاد انرژی خانم فیروزه خلعتبری، کتاب کلیات اقتصاد انرژی آقای محمد حسین مهدوی عادلی و خانم نرگس صالح نیا از جمله کتابهای مفید در این زمینه هستند.

۳٫ منابع دیگر مفید برای دوره:

۳٫۱٫ شماره ۳۴ نشریه مجلس و پژوهش که دارای مقالات بسیار مفید است (این شماره را می توان از اینجا دریافت نمود)

۳٫۲٫ ترازنامه انرژی کشور (در طی چند سال اخیر)

۳٫۳٫ اطلاعات آماری مختلف درباره نفت.

دوباره تاکید می شود که این منابع قطعا ناکافی بوده و می بایست که افراد به شناسایی و مطالعه مقالات دقیق تر اقدام کنند. این منابع، حداقل از منابعی است که میتواند به افراد در این زمینه کمک نماید. متاسفانه در این زمینه منبع خوبی وجود ندارد و ان شاء الله در طی سال های آینده با راه اندازی و تربیت نیروهای مناسب، شاهد تالیفات بهتر و غنی تر در این زمینه خواهیم بود. اگر دوستان هم به منبع جدیدی دست یافتند حتما به بنده نیز اطلاع دهند.

می خواستم ببینم اصلا این رشته با توجه به سابقه تحصیلی بنده (مهندسی نفت و MBA) و این که من کار اقماری در سکوی حفاری دارم مناسب است یا نه؟ (کار من به این صورت است که ۱۴ روز سر کارم و ۱۴ روز نه! البته در کارشناسی ارشد گاهی اوقات ۱۲ روز سر کار می رفتم و در هر ماه تنها یک جلسه از کلاس های دانشگاهم غیبت می کردم.)
موردی که فرموده اید مربوط به قوانین آموزشی دانشگاه هاست که تبعا حضور در دوره دکتری به ویژه کلاسها اجباری است و معخمولا دانشگاه ها حاضر نیستند که دانشجو در کلاس حاضر نشود. ضمن اینکه تمرکز مطالعاتی خیلی مهم است که اگر وقت این کار را نداشته باشید عملا دوره دکتری مفید نخواهد  بود و می توانید از دوره های آموزشی آزاد استفاده کنید.
در مورد مناسب بودن رشته برای شما، بستگی به علاقه شما دارد و اگر به این مباحث علاقمندید می توانید در این رشته هم موفق باشید در هر صورت رشته ترکیبی از مباحث حقوقی، اقتصادی و مدیریتی به ویژه مدیریت مالی است و اگر به مباحث حقوقی هم علاقه ندارید ورود به رشته را توصیه نمی کنم.
من یک ترم دیگه از ارشدم باقی مونده و انشالله برای امتحان دکتری ۹۶ برنامه ریزی کرده ام!
برای آشنایی با آزمون سوالات دوره دکتری را که در وب سایت هم ارائه شده است دانلود فرموده و مطالعه کنید تا با ساختار سوالات آشنا شوید منابع هم به صورت اجمالی معرفی شده است.
۲) اغلب چه افرادی در این رشته پذیرفته می شوند؟ (مثلا افرادی که کارشناسی ارشد هم در این رشته بودند یا نه)
این رشته کارشناسی ارشد ندارد لذا افرادی که در این رشته پذیرفته می شوند عموما در رشته های دیگر تحصیل کرده اند و معمولا اقتصاد، مدیریت و حقوق خوانده اند البته دفرچه کنکور دکتری می تواند شما را در این زمینه یاری کند.
 
۳) آزمون تافل در قبولی در این رشته به کارم میاد؟
کلا آشنایی با زبان انگلیسی در این رشته خیلی ضروری است مدرک تافل هم مربوط به دانشگاه هاست لذا اگر دانشگاهی از شما بخواهد حتما باید مدرک را ارائه کنید.
 
۴) از دانشگاه امام صادق (ع) راضی هستید و این که این رشته دیگه تو کدوم دانشگاه ها ارائه می شود؟
در هر صورت دانشگاه امام صادق بهترین دانشگاه در این رشته است ضمن اینکه دانشگاه های علامه و تهران هم دارای این رشته هستند که البته گاهی برخی از این دانشگاه ها، دانشجو نمی گیرند ولی در هرصورت دانشگاه امام صادق بهتر از بقیه است. ولی قبولی در آن سخت است. زیرا باید مدرک اسما هم داشته باشید که در قسمت پاسخ به سوالات، در مورد این آزمون و مدرک اسما توضیح اجمالی ارائه شده است.
با سلام و عرض ادب خدمت جناب عالی،بنده از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت پروژه –مهندسی نفت وگاز هستم.موضوع پایان نامه ام در مورد “انتخاب نوع مناسب  قراردادهای پروژه های نفت وگاز” می باشد.از شما خواهشمندم در مورد موارد زیر اگر امکان دارد بنده را راهنمایی بکنید:   
۱. انواع قراردادهای رایج در صنعت نفت وگاز ایران
در این مورد در وب سایت مطالب و منابعی معرفی شده است که می توانید از لینک های مربوطه استفاده فرمایید.
۲. منابع و مراجع مرتبط با قراردادهای نفت و گاز
اجمالا اینکه دانش گسترده ای در این حوزه وجود ندارد ولی با جستجوهای اینترنتی می توانید مطالبی را پیدا کنید. از کتابهای مطرح در این حوزه حقوق قراردادهای بین المللی نفت دکتر مسعود امانی انتشارات دانشگاه امام صادق و مقالات دکتر مسعود امانی، دکتر فرهاد ایرانپور، دکتر مسعود درخشان، دکتر نصراله ابراهیمی، دکتر شیروی است در کتابهای لاتین هم می توانید منابع و مقالات متعدد پیدا کنید.
۳٫      اساتیدی که در این زمینه کار میکنند
اساتید هم در قسمت منابع و مراجع معرفی شد.
۴٫      پایان نامه ها و افرادی  که قبلا دراین مورد پژوهش کرده اند
این مورد را باید خودتان جستجو کنید.
۵٫      کارشناس و افراد خبره در این حوزه
بسیاری از متخصصان این حوزه در بدنه وزات نفت و شرکت نفت مشغولند و شاید مشاوره با ایشان دشوار باشد که می توان به اعضای هیات علمی موسسه مطالعات انرژی اشاره کرد البته احتمالا شما که در این رشته تحصیل می کنید بسیاری از افراد این حوزه را می شناسید.
۶٫      سایت یا وبلاگ و…
بهترین وب سایت دراین حوزه در حال حاضر WWW.ICMSTUDY.IR  است.
۷٫      شرکت ها ی خصوصی یا دولتی  که در این حوزه فعال هستند
با جستجوی اینترنتی پیدا کنید
۸. مسئولین دولتی که در این زمینه دارای منصب هستند
مسئولین فعلی وزارت نفت و شرکت های تابعه. 
 
 

آیا محورهای آزمون اسما مشخص است؟

بله! با کلیک بر روی این قسمتasma، نمونه ای از محورهای آزمون را ببینید. البته ممکن است در هر دوره ای محور آزمون عوض شود ولی این نسخه مربوط به یکی از آزمون هاست برای اطلاعیه از نمونه ها و محورهای جدید به وب سایت دانشگاه امام صادق مراجعه فرمایید و یا با بخش آزمون های خاص این دانشگاه تماس بگیرید.

نمونه سوالات این آزمون:

asma exam

 آیا موضوع پایان نامه یا رساله دکتری در این زمینه معرفی می کنید؟

در این مورد به محورهای همایش مطالعات سیاستی نفت و گاز که در پیوند زیر معرفی شده اند مراجعه کنید عموم حوزه های این همایش، بکر و تازه هستند و قابلیت کار پژوهشی دارند.

محورهایی برای انجام رساله و مقاله علمی و پژوهشی

 

 
 

۲۵ نظر

  1. سلام. میشه لطفا سیلابس دروس رشته مدیریت قراردادها رو بگید.

  2. سلام دوست عزیز. این کتاب اقتصاد نظری دکتر احمدیان رو تو تهرانم نتونستم پیدا کنم. به نظر شما چطور میشه بش دسترسی پیدا کرد؟!

  3. البته داشنگاه امام صادق را قبول شدم

  4. با سلام
    من در آزمون سنجش در رشته مدیریت قرادادهای نفت و گاز قبول شده ام. سوالی که داشتم این است که در دفترچه نوشته شده است هرینه تحصیل را باید خودتان بپردازید. این یعنی چه و چه قدر می شود؟
    و این که آیا خوابگاه متاهلی دارد؟
    من شاغل هستم می خواستم ببینم که می توانم هم زمان با تحصیل کار را هم ادامه دهم؟
    و آیا بورسیه جایی می شویم ؟
    بعد از اتمام تحصیل آیا جذب جایی می شویم؟
    لطفا پاسخ دهید
    من شهرستانم و هیچ دسترسی ای ندارم اگر جواب دهید ممنون می شوم در سایت دانشگاه و دفترچه و ایتنرنت بسیار گشته ام اما چیزی نیافتم.

  5. با سلام و خسته نباشید
    در دفترچه سال جدید امکان شرکت در آزمون دکترای مدیریت قراردادهای بین الملل نفت و گاز را از فارغ التحصیلانه تمامی رشته ها پذیرفته اند . من کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی دارم رشته ای که کاملا متفاوت است . آیا با توجه به علاقه شدیدم امکان پذیرفته شدنم هست ؟

    • محمد نوروزی

      سلام
      اگر در آزمون دکتری رشته مدیریت رتبه خوبی بیاورید و در آزمون داخلی دانشگاه ها پذیرفته شوید احتمالا در مصاحبه از شما رزومه علمی یا اجرایی مرتبط می خواهند لذا باید در این مدت بر روی کارهای پژوهشی مرتبط با این حوزه تمرکز کنید و در این صورت احتمال قبولی دارید.
      موفق باشید

  6. با سلام و ادب
    می خواستم بدونم آیا این رشته به زبان انگلیسی تدریس میشه و یا فارسی؟ و اینکه در دانشگاه های علامه و تهران به انگلیسی هست یا فارسی….. بسیار ممنون

    • مدیر سایت

      سلام
      فعلا به زبان فارسی
      البته بعضی از اساتید به انگلیسی هم تدریس می کردند
      ممنون

  7. مدیر سایت

    باسمه تعالی
    باسلام و احترام
    ضمن تشکر از جنابعالی به علت نظر لطف و مراجعه به وب سایت.
    واقعیت این است طی چند سال گذشته، منابع مختلفی در این رشته مورد استفاده قرار گرفته است که در بعضی سالها حدود 70 درصد سوالات از منابع معرفی شده در وب سایت بوده است و در برخی سال ها کمتر.
    اجمالا اینکه در هر صورت شما این مرحله از آزمون را گذرانده اید و دوستانی که با ما ارتباط دارند هم به صورت دقیق نمی توانستند منابع سوالات را پیدا کنند ولی شما باید برای مرحله بعد که مصاحبه حضوری است تلاش کنید.
    برای این مرحله هم روی مسائل پژوهشی و تقویت رزومه علمی و اجرایی اقدام فرمایید.
    با تشکر

  8. مدیر سایت

    سلام متاسفانه اطلاع دقیقی ندارم

  9. مدیر سایت

    درباره آزمون اسما در این بخش توضیحاتی ارائه شده است و محورهای سوالات نیز در یکی از پاسخ ها ارائه شده است.
    موفق باشید.

  10. سلام من از کارکنان صنعت نفت هستم وفوق ليسانس خود را در رشته مديريت بامعدل 18 گرفته ام خيلي علاقمند به اين رشته هستم ولي مقاله اي ندارم از پايان نامه ام هم نتوانستم مقاله اي چاپ کنم ايا امکان موفقيت براي من وجود دارد? توصيه شما چيست ? انشاله شما را به عنوان استاد خود در ان مقطع ببينيم .ضمنا دانشگاه امام صادق دراين مقطع پولي است ياخير?

    • مدیر سایت

      سلام
      در مورد بحث توانمندی علمی شما با وضعیتی که اشاره کردید قابل قبول است ولی در هر صورت دوره دکتری یک بخش پژوهشی هم دارد که باید این مورد برای تیم مصاحبه هم اثبات شود البته اگر احساس شود که این رشته می تواند برای فضای کاری شما مفید است و شما هم توانمندی کافی دارید می توانید در این حوزه ورود کنید.

  11. سلام
    شهرستانی ها کتابهایی که برای این رشته معرفی کردید رو از کجا می تونند تهیه کنند؟
    توخریداینترنتی نوشتن موجودی ندارند و تو تهرانم به چن نفر گفتیم ولی متاسفانه اونام نتونستن پیدا کنند!!گفتن انتشارشون متوقف شده. لطفاً راهنمایی کنید.
    تشکر

    • مدیر سایت

      سلام
      واقعیتش پیدا کردن برخی ازاین کتابها کمی مشکل است البته عموم کتابها را به راحتی می توانید پیدا کنید. پیشنهاد بنده این است که سعی کنید از طریق مقالات نویسندگان این کتابها، این ضعف را جبران کنید مثلا دکتر مسعود امانی در عموم مقالات خود، نوع نگاهش را نسبت به منابع نفتی توسعه و ارائه داده است لذا مقالات می توانند برخی از مشکلات را کم کنند البته کتابی که دکتر شیروی به تازگی منتشر کرده است بسیاری از مطالب را به خوبی گردآوری کرده است.
      موفق باشید.

  12. سلام و عرض ادب و خدا قوت
    در مصاحبه رشته مدیریت قراردادهای بین المللی به چه چیزهایی نیاز هست و اینکه حتما باید مقاله داشت یا کتب مرتبط را مطالعه کرده باشیم کافیست چون بنده کارشناسی ارشد مدیریت مالی هستم و پایان نامه من مالی هست میتونم مقاله ای مرتیط با مالی و نفت و گاز برای مصاحبه داشته باشم و در کل برای مصاحبه با توجه به جدید بودن رشته به چه ابزار هایی نیاز است که بتوان موفق شد

    با سپاس و تشکر فراوان

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*