درصد قابل توجهی از نفت خام تولید شده مستقیما توسط تولید کنندگان به پالایشگرها یا سایر متقاضیان با قیمتهای رسمی(Postal-Official Prices) فروخته میشود. اینگونه قراردادها معمولا برای یک ماه تا یک سال منعقد میشود که البته امکان تمدید آنها وجود دارد. با وجود این، شرکتها نفتی معمولا برآورد دقیقی از تقاضای بازار برای نفت خام ندارند، لذا قراردادهای مدتدار نمیتواند نیازهای آنان را به طور کامل پاسخگو باشد. استفاده از قراردادهای مدتدار موجب میشود که شرکتهای نفتی در بعضی از موارد با کمبود نفت برای فروش، و در موارد دیگر با مازاد نفت رو به رو شوند. بازار اسپات که به آن بازار آزاد(Open Market) نیز میگویند، میتواند مازاد یا کمبود عرضه شرکتهای نفتی را متوازن کند، یدین معنی که شرکتهای نفتی میتوانند مازاد عرضه خود را در بازارهای اسپات بفروشند و کمبودها را از آنجا تهیه کنند.
قیمتگذاری در بازارهای اسپات بر اساس قیمت «نفتهای شاخص» انجام میشود. مهمترین اناع نفت خام شاخص عبارتند از «مخلوط برنت دریای شمال» یا به طور خلاصه «برنت» و «WTI» و «دبی» به موازات رشد بازارهای اسپات، سازمانهایی برای تهیه گزارش عملکرد این بازارها و به ویژه برای انتشار قیمت انواع نفت خام ایجاد شد، مانند «پترولیوم آرگوس»، «پلاتس» و «گزارشهای نفتی لندن» و «رویتر». امروزه بازار اسپات نفت خام از نظر ارزش معاملات، بزرگترین بازار کالا را در جهان تشکیل میدهد. با وجود این، هنوز هم بعضی از کشورها مثل عربستان سعودی برای ورود به این بازارها با احتیاط برخورد میکنند.
معاملات در بازار اسپات دارای نکات منفی متعددی است از جمله:
1- قیمت در این بازارها چندان شفاف نیست. چرا که شاخصهای قیمتگذاری، استاندارد نیستند.
2- به علت کمبود اطلاعات طرفین، هزینه انجام معاملات در بازارهای اسپات بسیار زیاد است.
3- اعتبار طرفین قرارداد امری بسیار مهم است چرا که باید اعتماد کافی به تحویل کالا و پول وجود داشته باشد.
4- احتمال «قرارداد شکنی- Default» و ریسک قیمت در بازارهای اسپات وجود دارد.
منبع اصلی تهیه این مطلب از کتاب [درخشان، مسعود (1383)، مشتقات و مدیریت ریسک، سازمان مطالعات بینالمللی انرژی، تهران، صص 33-35] بوده است.
]]>