خانه / نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران / نفت در برنامه های توسعه / ارزیابی میزان تحقق پذیری سیاست های کلی نظام در بخش انرژی

ارزیابی میزان تحقق پذیری سیاست های کلی نظام در بخش انرژی

در گزارشی که توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و در ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ منتشر شده است به ارزیابی میزان تحقق پذیری سیاست های کلی نظام با نگاهی به احکام برنامه های چهارم و پنجم توسعه پرداخته شده است.

در بخشی از خلاصه مدیریتی این گزارش آمده است:

  • تحلیل محتوای برنامه های پنج ساله چهارم و پنجم توسعه نشان می دهد سیاست های کلی نظام به طور شایسته ای در تدوین احکام برنامه های مزبور مورد توجه قرار نگرفته است.
  • ایران با داشتن حدود ۹٫۳۳ و ۱۹٫۵ درصد از کل ذخایر متعارف نفت خام جهان و خاورمیانه در جایگاه نخست دارنده مجموع منابع هیدورکربوری نفت و گاز متعارف قرار گرفته است اما به تناسب چنین ظرفیتی در بازار گاز و تجارت آن، نقش مناسبی ندارد.
  • تحلیل مخازن در ایران نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد نفت در برداشت اولیه در داخل مخزن باقی می ماند و اکثر این مخازن در نیمه دوم عمر خود قرار گرفته اند. برای ازدیاد تولید از آنها باید از روش های تزریق گاز و آب به آنها و سایر روش های ازدیاد برداشت استفاده شود که این نیز همواره از برنامه ها عقب تر است.از دیگر مشکلات این بخش نبود نهاد و سیستم تنظیم مقررات (رگولاتوری) حوزه اکتشاف، توسعه و تولید، مستقل از شرکت های بهره بردار و پیمانکار است که دسترسی به اطلاعات جهت مدیریت و راهبری بسیار دشوار و غیرقابل اتکا کرده است.برای دسترسی به اصل گزارش روی پیوند زیر کلیک فرمایید.
  • ارزیابی میزان تحقق پذیری سیاست های کلی نظام در بخش انرژی

لطفا تحلیل های خود را در این زمینه ارائه فرمایید.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*