آشنایی با شرکت اروندان

آشنایی با شرکت های ایرانی فعال در حوزه نفت و گاز، می تواند برای افرادی که در حوزه مسائل نفت ایران به تحصیل و پژوهش مشغول هستند بسیار مفید باشد، لذا در طی چند مطلب، به معرفی برخی از این شرکت ها پرداخته خواهد شد. این مطلب به معرفی شرکت اروندان می پردازد.

 

معرفی شرکت اروندان:

شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان در آذر ماه 1383 با تصویب  هیات مدیره محترم شرکت ملی نفت ایران تاسیس گردید. این شرکت یکی از شرکت های تاثیر گذار در زنجیره ارزش ساز در سطح بین المللی در افق سال 1402 هجری شمسی شمرده می شود.مدیریت مخازن و صیانت مستمر از آن، اولویت در استفاده از فناوری ملی، مدیریت بر اساس منابع بنگاه اقتصادی با نگاه حداکثر در آمد و حداقل هزینه؛حفظ محیط زیست و جلوگیری از هر گونه آلودگی، انجام پروژه های بنیادین و کاربردی در حوزه های فعالیت شرکت، ایجاد و حفظ ارتباطات بین صنعت و دانشگاه و … از جمله استراتژی های مهم این شرکت است. 

چشم انداز شرکت:

– یکی از شرکت های تاثیرگذار در زنجیره ارزش ساز در سطح بین المللی در افق سال 1404 هجری شمسی

-کسب جایگاه برتر در عملیات مدیریت، تکنولوژی و منابع انسانی

– توجه ویژه به مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی

ماموریت شرکت:

– تولید صیانتی از مخازن و بهره برداری صحیح و مناسب از منابع نفت و گاز و نگهداری و حفظ تاسیسات

– انجام عملیات و فعالیت ها با درنظر گرفتن امنیت و سودآوری شرکت و با احساس مسئولیت نسبت به جامعه

اهداف کلان شرکت:

-تولید یک میلیون بشکه نفت در روز در سال 1404 هجری شمسی

– تولید و بهره برداری با شاخص 99 درصد استمرار تولید

– افزایش تولید نفت به صورت پایدار و توسعه شرکت با بهره گیری از امکانات بخش خصوصی در زمینه طراحی، نظارت، ساخت تجهیزات و احداث تاسیسات

– حرکت به سمت عدم تمرکز و بهینه سازی هزینه تولید

– حداکثر استفاده از امکانات و نیروهای متخصص بخش خصوصی

– بهره برداری سریع تر از مخازن مشترک و میادین کوچک

– رسیدن به شرایط ایمن و بدون حادثه و پیشگیری از آتش سوزی، تلفات جانی و هرگونه خسارت

– بهبود منابع انسانی متخصص

استراتژی شرکت:

-استفاده از فناوری ملی و ساخت داخلی

– نگاه به شرکت به عنوان یک صنعت و بنگاه اقتصادی

– مدیریت و صیانت مستمر مخزن، کنترل و حفظ فشار مخزن

-گسترش پژوهش های کاربردی

-آموزش مستمر و حفظ کرامت انسانی کارکنان

– توجه به چشم انداز تولید جهانی نفت، قدرت خریداران، تولیدکنندگان، رقبا، کالای جایگزین و سهامداران

 

آشنایی با حوزه های نفتی شرکت نفت و گاز اروندان:

 

آزادگان، یادآوران، دارخوین، جفیر، بندرکرخه، اروند، سوسنگرد، امید، مشتاق، خرمشهر، سهراب، مهر

 

آزادگان:

میدان نفتی آزادگان در جنوب غربی ایران و در 80 کیلومتری غرب اهواز و در نزدیکی شهر سوسنگرد، در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد. اولین چاه اکتشافی در گستره این میدان نفتی در سال 1355 حفر و مجموعه مخازن عظیم این میدان با حفر دومین چاه در سال 1378 کشف شد. تاکنون چهار مخزن که به ترتیب عمق عبارتند از سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان در میدان آزادگان شناسایی شده اند. بر روی نقشه هم تراز سطحی، طول میدان در بخش ایرانی حدود 45 الی 60 کیلومتر، عرض آن حدود 17 کیلومتر و مساحت آن به طور تقریبی 900 کیلومتر مربع می باشد. این میدان به 2 بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود به این ترتیب که در ابتدا بخش جنوبی در 2 فاز توسعه داده  می شود و در ادامه پس از شناخت ویژگی های مخزن ، توسعه بخش شمالی آغاز خواهد شد.

دارخوین:

میدان نفتی دارخوین حدودا در 45 کیلومتری شمال خرمشهر و 85 کیلومتری جنوب و جنوب غربی اهواز قرار دارد. وجود نفت در این میدان در سال 1343 با حفر اولین چاه به اثبات رسید و قبل از توسعه دو حلقه چاه اکتشافی دیگر در سال های 56 و 75 شمسی حفر شد. طرح توسعه میدان دارخوین در فاز 2 برنامه ریزی شد که فاز اول توسعه با حفر 5 حلقه چاه انجام گرفت و جهت کامل کردن طرح توسعه در فاز دوم، 20 حلقه چاه دیگر حفر شد. با پایان فاز 2 توسعه، تولید نفت خام از این میدان به 160 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

یادآوران:

این میدان در مجاورت مرز ایران وعراق در 70 کیلومتری شمال آبادان و 60 کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارد. نفت تولیدی از لایه های سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان خواهد بود. این میدان متشکل از دو میدان کوشک و حسینیه می باشد که به ترتیب در سال های 79 و 81 کشف شدند و پس از اثبات پیوستگی این دو میدان، یادآوران نامیده شد.تاکنون پنج حلقه چاه اکتشافی در این میدان حفر شده و بر اساس اطلاعات به دست آمده، مطالعات اولیه مخزن و شبیه سازی آن صورت گرفته است. بر اساس پیش بینی های انجام شده، تولید از این مخزن در سال 90 آغاز خواهد شد و در سال 1404 به 247 هزار بشکه در روز می رسد.

جفیر:

میدان نفتی جفیر در جنوب غربی کشور و در 50 کیلومتری شهر اهواز قرار دارد. این میدان در مجاورت میدان های آزادگان، یادآوران و آب تیمور واقع شده است. بر روی نقشه همتراز سطحی، طول میدان 14 کیلومتر و عرض آن حدود 7 کیلومتر و مساحت آن حدود 98 کیلومتر مربع است و توسعه میدان، مراحل اولیه خود را طی می کند.  نفت تولیدی این میدان سنگین بوده و از لایه اول و دوم ایلام، سروک و گدوان تولید می شود.

 

بند کرخه:

میدان بند کرخه در ضلع جنوب غربی بلوک مهر و در فاصله 20 کیلومتری از جنوب غربی میدان نفتی اهواز واقع شده است و جهت آن شمال غربی- جنوب شرقی می باشد. ساختار این میدان طاقدیس کشیده با وسعت 35 *4 کیلومتر مربع است و لایه های اول، دوم و سوم سازند ایلام نفتی شناخته شده اند. توسعه و اکتشاف این میدان نیز مراحل اولیه خود را طی می کند. نفت تولیدی از آن نفت سنگین بوده و از لایه های اول، دوم و سوم سازند ایلام تولید می شود. این میدان دارای نفت سنگین با ای پی آی حدود 24 می باشد.

 

اروند:

ساختمان اروند در ناحیه دزفول شمالی (دشت آزادگان) در مجاورت و به موازات خط مرزی ایران و عراق در فاصله 49 کیلومتری جنوب شهر آبادان و در دهانه رود اروند قرار گرفته است. حفاری چاه اکتشافی اروند از بهمن ماه سال 85 به منظور ارزیابی پتانسیل هیدروکربوی سازندهای گروه خامی و گروه بنگشتان آغاز شد. با انجام چهار چاه آزمایی در سازند فهلیان، وجود نفت و گاز در فاصله 4232 تا 4292 متری از سازند فوق محرز شد و در فاصله 4129 تا 4226 و 4103 تا 4212 متری نفت و گاز رویت شد. آزمایشات نشان داد لایه فهلیان

دارای نفت سبک با درجه ای پی آی 45 است

سوسنگرد:

میدان سوسنگرد در فاصله 45 کیلومتری غرب اهواز و در حد فاصل میادین جفیر، آزادگان، آب تیمور اهواز، مشتاق و بند کرخه قرار دارد. تاقدیس سوسنگرد در ناحیه دزفول شمالی و در 45 کیلومتری غرب اهواز واقع شده و در آن دو حلقه چاه نفت حفارش شده است. چاه سوسنگرد 1 تا عمق 2438 متری در سازند آسماری و چاه سوسنگرد 2 تا عمق 4236 متری در سازند کژدمی حفاری شده است. هدف از حفاری چاه سوسنگرد 3، ارزیابی توان هیدروکربوی سازند آسماری و گروه های بنگستان و خامی بوده است. این چاه در قله تاقدیس و بین چاه سوسنگرد 2 و میدان آب تیمور واقع شده است. عمق نهایی چاه3 حدود 5100 متر و به میزان 480 متر در سازند فهلیان در نظر گرفته شده است.

 

امید:

میدان امید در 62 کیلومتری جنوب شهر اهواز قرار دارد. امید 1 در سال 56 با هدف ارزیابی پتانسیل هیدروکربوی سازندهای گروه بنگستان و خامی تا عمق نهایی 4672 متر حفاری شد و پس از انجام 8 مورد چاه آزمایی در سازندهای فهلیان، گدوان، داریان، سروک و ایلام به دلیل عدم کشف نفت به مقدار اقتصادی متروکه گردید. در سال 72، در ازمایش سازند فهلیان در ساختمان دارخوین وجود یک ستون نفتی با ارتفاع بیش از بستگی قائم ساختمان به اثبات رسید و متعاقب ان، ارزیابی این سازند در چاه های مجاور نظیر امید و خرمشهر اهمیت یافت. با این چشم انداز چاه امید 1 در سال 73 تا عمق نهایی 4850 متر در سازند فهلیان تعمیق شد و مجددا آزمایش هایی ازسازند فهلیان، داریان و سروک به عمل آمد.

 

مشتاق:

میدان مشتاق در 23 کیلومتری شهر سوسنگرد و در ناحیه دزفول شمالی و در شرق میدان پایدار واقع شده است. اولین چاه اکتشافی در سال 1341 در قله شمال غربی و خیلی نزدیک به راس تاقدیس حفر شد. هدف اصلی از حفاری این چاه ارزیابی آسماری و در صورت امکان افق های عمیق تر بوده است.  مطالعات لرزه نگاری بعدی نشان داد که محل ورود به سازند آسماری در این چاه حدود 50 متر پایین تر از بالاترین منطقه این قله بوده است. چاه مشتاق در سال 1361 در بالاترین نقطه قله جنوب شرقی انتخاب و حفر شد.

 

خرمشهر:

اولین چاه اکتشافی خرمشهر 1 در سال 1349 تا عمق 4313 متری در سازند فهلیان حفاری شد که عدم وجود هیدروکربو در سازندهای اسماری، جهرم، ایلام، سروک و داریان گزارش شد. این چاه مجددا در سال 73 جهت تعمیق و ارزیابی سازند فهلیان تعمیر گردید.


اهداف پژوهش و توسعه­ای شرکت اروندان:

در راستای تحقق اهداف مندرج در نظام پژوهش صنعت نفت، پژوهش و توسعه شرکت اروندان در دی ماه سال 84 با اهداف ذیل فعال گردید:

1-ساماندهی برنامه های پژوهشی شرکت به منظور خودجوشی پژوهش های مورد نیاز

2-تمرکز بر پژوهش های کاربردی جهت پیشبرد و دستیابی به اهداف رشد اقتصادی، فناوری و مدیریتی

3-دستیابی به فناوری های کارامد جدید در کلیه زمینه های عملیاتی و بومی کردن آنها در شرکت به قصد نیل به سمت خودکفایی

4-ایجاد زمینه های رشد خلاقیت و نوآوری در کارکنان شرکت

5-تشویق استعدادهای تحقیقاتی و پرورش نیروی انسانی پژوهشگر مورد نیاز

6-تلاش مستمر در بهره گیری از آخرین فناوری های صنعت نفت در جهان جهت افزایش ضریب بازیافت مخازن موجود وکشف مخازن جدید

7-تحقیق درباره الگوی بهینه تولید هر یک از مخازن با توجه به خصوصیات فیزیکی آنها

8- تحقیق در جهت پاکسازی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست ناشی از عملیات اکتشاف و تولید

لازم به ذکر است در تهیه این مطلب از سایت شرکت ملی نفت و سایت شرکت مزبور استفاده شده است.

جهت تهیه پاورپوینت ارائه این مطلب روی پیوند زیر کلیک کنید.

Arvandan  سایز: 1.82 مگابایت

]]>

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*