خانه / گروه مطالعاتی انرژی / اطلاعیه های گروه / ارائه درس مسائل نفت ایران در دانشگاه امام صادق(ع)

ارائه درس مسائل نفت ایران در دانشگاه امام صادق(ع)

به اطلاع دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام می رساند، درس مسائل نفت ایران با تدریس اینجانب (محمد نوروزی)، در نیمسال اول تحصیلی ۹۶-۹۵ روزهای یکشنبه ساعت ۱۰-۱۲ ارائه شده است. علاقمندان می توانند نسبت به اخذ این درس، اقدام نمایند.

مقدمه و هدف درس:

با توجه به جایگاه صنعت نفت در مسائل سیاسی و اقتصادی کشور، آگاهی دانشجویان از مسائل مقدماتی آن ضروری است، از سوی دیگر، صنعت نفت به عنوان یکی از نقاط آغاز و پشتوانه­های «اقتصاد مقاومتی» محسوب می­شود لذا برای هرگونه تغییر و حرکت در این راستا، کسب دانش لازم در این زمینه در اولویت خواهد بود. متاسفانه نظام آموزشی کشور، درباره بسیاری از موضوعات ضروری و مسائل جاری کشور از جمله صنعت نفت- به عنوان یکی از اصلی­ترین منابع و ذخایر ایران- اطلاعات مفیدی در اختیار دانشجویان و اساتید قرار نمی­دهد لذا طراحی چند واحد درسی در این زمینه، بسیار مهم است. درس مسائل نفت ایران به عنوان درس مقدماتی برای ورود به حوزه سیاستگذاری در حوزه انرژی محسوب می­شود لذا امکان افزایش واحدهای آن در نیمسال­ های آتی وجود دارد.

سرفصل­های پیشنهادی برای درس:

ردیف

عنوان تعداد جلسات
۱ اهمیت صنعت نفت در جهان و ایران ۲
۲ آشنایی با مسائل فنی نفت و گاز ۱
۳ آشنایی با منابع علمی حوزه نفت و گاز ۱
۴ ابعاد فقهی نفت ۲
۵ ابعاد اقتصادی صنعت نفت ۲
۶ ابعاد حقوقی صنعت نفت ۲
۷ ابعاد سیاسی صنعت نفت ۲
۸ مسائل سیاستگذاری صنعت نفت ۲
۹ اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت ۱
۱۰ آینده نفت در ایران ۱

منابع پیشنهادی برای درس:

برای سرفصل­های مختلف، کتابها و جزوات گوناگونی در نظر گرفته شده است که ترکیبی از کتابهای فنی- مهندسی، اقتصاد سیاسی، حقوق نفت، گزارش­های مرکز پژوهش­های مجلس، مصاحبه­ ها و مطالب منتشره در نشریات و … خواهد بود که در صورت ضرورت به تفصیل معرفی می­شوند.

متاسفانه در حال حاضر امکان حضور دانشجویان سایر دانشگاه ها در این کلاس وجود ندارد.

موفق باشید.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*