خانه / بسته ویژه / الزامات وزارت انرژی-۲

الزامات وزارت انرژی-۲

متاسفانه یکی از اشکالات رایج در امر سیاستگذاری در کشور، تقلید از سایر کشورهاست. مشکل دیگر آن است که اساسا در بسیاری از موارد حتی فهم عمیقی نسبت به این امر وجود ندارد و صرفا با تقلید از اسامی و نامگذاری ها در صدد ایجاد تغییر حرکت می شود. در امر راه اندازی وزارت انرژی در کشور نیز، بسیاری از افراد -و حتی متخصصان- به وجود وزارت انرژی در کشورهای دیگر استناد می کنند و آن را نقطه قوتی برای آن کشورها بر می شمرند و با استناد به همین امر، ریشه مشکلات کشور در حوزه انرژی را فقدان چنین وزارتخانه ای بر می شمارند.

در اینجا به شیوه اداره حوزه انرژی در برخی از کشورها اشاره می شود:

روسیه: حوزه انرژی کشور روسیه در سه وزارتخانه مدیریت می شود:

  1. وزارت انرژی که بخش های نفت، گاز، برق، خطوط لوله های نفت و گاز، منابع تجدیدپذیر، ذخایر هیدروکربنی و پتروشیمی را بر عهده دارد.
  2. وزارت منابع طبیعی و محیط زیست که بیشترین تمرکز خود را در حوزه های آب، جنگل و محیط زیست قرار داده است.
  3. وزارت صنعت و تجارت که سیاست های دولتی در بخش صنعت را با توجه به افزایش کارایی انرژی در امر انتقال تولیدات و … مورد توجه قرار می دهد.

آمریکا: در کشور امریکا، دپارتمان انرژی که همه حوزه های آب، برق، نفت و گاز را مدیریت می کند و وزیر انرژی این کشور مسئولیت این دپارتمان را بر عهده دارد نکته جالب توجه آن است که محوریت این حوزه با انرژی هسته ای است.

چین: در کشور چین وزارت منابع آبی و کمیسیون انرژی های طبیعی فعال است که تمامی بخش های مرتبط با حوزه انرژی را مدیریت می کند.

در کشورهای همسایه ایران که از بسیاری جهات به سبب برخورداری از منابع نفت و گاز شبیه ایران هستند نیز نسخه واحدی وجود ندارد در کشور عربستان وزارت نفت و منابع معدنی در کنار وزارت آب و برق فعالیت می کند در حالی که در عراق شاهد وزارت نفت و وزارت برق هستیم. در کشور قطر نیز ورات انرژی و صنعت فعال است که در کنار آن یک شرکت برق و آب نیز فعالیت می کند. ترکیه وزارتخانه انرژی و منابع طبیعی دارد که تمرکز آن بر برق است و وزارت جنگل و مدیریت آب نیز به حوزه های آبی می پردازد.

پس به طور کلی می توان گفت، استفاده از الگوی سایر کشورها نیازمند تطبیق دقیق و بررسی جوانب امر است، همانگونه که پیداست حتی در برخی کشورها که عنوان وزارت انرژی وجود دارد باز هم امر انرژی در یک وزارتخانه تجمیع نشده است.

۲ نظر

  1. امینیان

    باسلام
    ملاحظات خوبی را مطرح می کنید امیدوارم که مورد توجه قرار گیرد. به نظرم وزارت انرژی با سازوکاری که وجود دارد در صورت رعایت ملاحظات می تواند موثر باشد و گرنه کار عجولانه ای خواهد بود و مثل بسیاری از ادغام ها شکست می خورد

    • محمد نوروزی

      ان شاء الله باید فرصتی مهیا کنیم تا صحبت ها در این زمینه انجام شود تا مبادا کار عجله ای انجام شود و عواقب آن جبران ناپذیر باشد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*