خانه / حقوق نفت و گاز / حقوق بین الملل نفت و گاز / سیاستگذاری اداره مخازن مشترک نفتی و گازی: مطالعه موردی میادین مشترک ایران و عراق

سیاستگذاری اداره مخازن مشترک نفتی و گازی: مطالعه موردی میادین مشترک ایران و عراق

آقای محسن شالباف و دکتر عباس ملکی در مقاله ای به بحث سیاستگذاری اداره مخازن مشترک نفت و گاز پرداخته اند. در این مقاله که با محوریت میادین مشترک ایران و عراق تدوین شده است علاوه بر بررسی برخی از ملاحظات برداشت یکجانبه، امکان سنجی همکاری در این زمینه نیز بررسی شده است. در چکیده این مقاله آمده است:

ایران میادین مشترک متعددی با کشورهای همسایه دارد. بهره‌برداری یک‌جانبه در حالی تاکنون سیاست رایج ایران در مدیریت میادین مشترک بوده است که در این مقاله نشان داده می‌شود تحت شرایطی همکاری در اداره میدان با دولت شریک منافع ملی را بیشتر  تأمین می‌کند. این مطالعه با بررسی ابعاد مختلف فنی-اقتصادی، سیاسی و حقوقی موضوع، مدلی جهت اولویت‌بندی مبتنی بر هزینه و فایده الگوهای اداره میدان ازنظر  تأمین منافع عمومی کشور ارائه داده است. این بررسی‌ها درباره میادین مشترک بین ایران و عراق به‌عنوان مطالعه موردی به کار گرفته‌شده‌اند. در نهایت نتیجه گرفته‌شده که لازم است ایران گفتگوها با دولت عراق را برای رسیدن به یک الگوی همکاری آغاز کرده و این پیشنهاد مطرح شده است که همکاری‌ها از میادین کوچک و دست‌نخورده آغاز و به میادین بزرگ و درحال‌توسعه و استفاده از الگوهای وسیع‌تر همکاری گسترش یابد.

برای دسترسی به مقاله مذکور کلیک فرمایید.

مقاله سیاستگذاری اداره مخازن مشترک نفتی و گازی: مطالعه موردی میادین مشترک ایران و عراق

ضمن تشکر از این دوستان، اگر ملاحظه ای در این زمینه وجود داشت در بخش نظرات درج گردد.

با تشکر

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*