خانه / قراردادهای نفت و گاز / مطلب میهمان: انواع قراردادهای حفاری

مطلب میهمان: انواع قراردادهای حفاری

در نوشته حاضر بر آن هستیم تا به بررسی انواع قراردادهای حفاری بپردازیم که عبارت است از :
۱_قراردادهای پرداخت به ازای هر روز.
۲_قرارادادهای پرداخت به ازای حفاری عمق معین.
۳_قراردادهای کلید در دست.

بر اساس قراردادهای منعقده در این حوزه،قرارداد حفاری با حضور دوطرف منعقد می گردد که اصطلاحا به پیمانکار و اپراتور معروف است.اپراتور همان شرکت حفار است و #پیمانکار طرفی است که نیازمند به حفاری می باشد.

۱٫در قراردادهای نوع اول(پرداخت به ازای هر روز)،اپراتور به حفاری چاه می پردازد و به ازای هر روز مبلغ معینی دریافت می دارد.بدیهی است که در قرارداد مزبور اپراتور ملزم به حفاری عمق معینی از چاه نیست و حق الزحمه خود را بر اساس روزهایی که به حفاری پرداخته دریافت می دارد.این قراردادها هم در حفاری حوزه #خشکی و هم در حفاری حوزه فراساحل یا #دریا مورد استفاده قرار می گیرد.

۲٫پرداخت به ازای حفر عمق معین:
در این نوع از قراردادها اپراتور در صورتی مستحق دریافت حق الزحمه می باشد که عمق معینی را حفاری نماید.برای مثال در قرارداد مرقوم می گردد که در صورت حفاری N متر، اپراتور مستحق N دلار می باشد.حال ممکن است عمق مزبور را در یک هفته حفاری کند یا یک ماه.(به عبارت واضحتر،شرط پرداخت حق الزحمه حفاری عمق معین قراردادی می باشد.لازم به ذکر است که این قراردادهاصرفا در حفاری های واقع در خشکی مورد استفاده قرار میگیرد.

۳٫قراردادهای کلید در دست:در این نوع از قراردادها، اپراتور منطقه قراردادی را تحویل گرفته و بر اساس #قرارداد به حفر چاه های مورد نیاز می پردازد و پس. ز اتمام کار خود،منطقه قراردادی را به پیمانکار تحویل می دهد.شرط پرداخت در این قراردادها،تحویل منطقه قراردادی به صورت حفاری شده و آماده به پیمانکار می باشد؛لذا نه رسیدن به عمق معین ملاک پرداخت است و نه تعداد روز های سپری شده مبنای پرداخت حق الزحمه به پیمانکار می باشد.

در نهایت اشاره می گردد که اصولا اپراتور موظف به کشف نفت در حفاری های خود نمی باشد و حتی اگر میدان به نفت نرسید نیز حق الزحمه خود را از پیمانکار دریافت می دارد.

با تشکر از دوست عزیز آقای هاتف ستاری
________________
*برگرفته از مقاله
MINING PROPERTY ACQUISITION AND EXPLORATION AGREEMENTS

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*