مقدمه:
این مطلب، درباره آییننامه، قوانین و شرایط سرمایهگذاری خارجی در ایران میباشد .بدین منظور فرمهای گوناگون مربوط به درخواست سرمایهگذاری خارجی، بخشی از محور مورد بحث در این سرفصل است که بررسی این فرمها، در وهله اول موضوع این نوشتار نیست و بلکه تمرکز بیشتر این نوشتار کوتاه بر روی قوانین و آییننامههای اجرابب مربوط به تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی(مصوب سال 1381) و موافقنامه و شرایط عمومی همسان قراردادهای خدمات مدیریت طرح در صنعت نفت میباشد.
سرمایه گذاری خارجی در ایران:
پیش از ادامه بحث، بهتر است نگاهی کوتاه به سرمایهگذاری خارجی در صنابع ایران داشته باشیم که اتفاقا همواره محل بحث، بررسی و نزاع بوده است. با توجه به ویژگیها خاص حکومت اسلامی و مسائلی نظیر قاعده نفی سبیل، انفال بودن معادن و … بحث سرمایهگذاری خارجی در ایران در یک خط قرمز قرار داشته است به گونهای که در قانون اساسی نیز، جلوگیری از حاکمیت و مالکیت خارجیان بر منابع داخلی به شدت مورد تاکید قرار گرفته است لذا سازوکار بهرهگیری از سرمایهگذاریهای خارجیان در داخل کشور، نیازمند توجه دقیقتر و جدیتری است که مبادا موجب تسلط آنان بر منابع داخلی گردد. از سوی دیگر تجربه تاریخی ایرانیان در گذشته و پس از جنگ جهانی دوم نسبت به حاکمیت کشورهای استعمارگر بر منابع داخلی موجب احتیاط بیشتری در این زمینه شده است.
اولین قانون مربوط به تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی در ایران مصوب سال 1334 است و قانون بعدی در سال 1381 آماده شده است. در نگاهی به دو قانون میتوان جامعیت قانون دوم را مشاهده کرد به گونهای که انواع روشهای سرمایهگذاری، انواع روشهای تامین مالی و … در قانون جدید بیشتر مورد توجه و تشریح قرار گرفته است که البته با توجه به گسترش نظامهای مالی جدید و تجربههای جدید، چنین چیزی دور از ذهن نبوده است.
موافقنامه و شرایط عمومی همسان قراردادهای خدمات مدیریت طرح در صنعت نفت:
این موافقتنامه که در سال 1383 آماده شده است و توسط آقای زنگنه وزیر وقت نفت به معاونین و مدیریان عامل وزارت و شرکت نفت ابلاغ شده است دارای دو بخش است که در بخش اول به مقوله موافقتنامه میپردازد و پیشنویس یک موافقتنامه را ارائه میدهد و در بخش دوم در قالب 40 ماده، به ارائه شرایط عمومی مربوط به این قراردادهای خدمات مدیریت طرح اشاره دارد.
همواره توجه به نظام مالی، حل و فصل اختلافات، مباحث بیمه و سایر حقوق و عوارض قانونی، خسارات تاخیر، خاتمه قرارداد و فسخ آن از جمله مهمترین محلهای منازعه در قراردادها و موافقتنامهها میباشد که در این موارد، این موافقتنامه در مواد جداگانهای به بحث پرداخته است. و قوانین جمهوری اسلامی را قانون حاکم بر این موافقتنامهها دانسته است.
قوانین مربوط به تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی:
همانگونه که بیان گردید، این قانون در سال 1381 تصویب شده است که به قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی، آییننامه اجرایی قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی و همچنین مرکز خدمات سرمایهگذاری خارجی پرداخته است. در این قانون بیان گردیده است که قانون پیشین مصوب 1334 لغو گردیده و این قانون در 25 ماده و 11 تبصره در 19 اسفند 1380 به تصویب مجلس و در 4 خرداد 1381 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.
در شرایط عمومی پذیرش سرمایه خارجی آمده است که سهم ارزش کالا و خدمات تولیدی حاصل از سرمایهگذاری خارجی موضوع این قانون نسبت به ارزش کالا و خدمات عرضهشده در بازار داخلی در زمان صدور مجوز، در هر بخش اقتصادی از 25 درصد و در هر رشته از 35 درصد بیشتر نخواهد بود. تعیین رشتهها و میزان سرمایهگذاری در هر یک از آنها طبق آییننامهای خواهد بود که به تصویب هیات وزیران میرسد، سرمایهگذاری خارجی جهت تولید کالا و خدمات برای صدور به خارج از کشور- به جز نفت خام – از این نسبتها معاف خواهد بود. همانگونه که دیده میشود در این ماده، نفت خام را از شرایط سایر محصولات و خدمات استثنا کرده است. البته مقوله تملک اراضی توسط اتباع خارجی در هر صورت ممنوع شمرده شده است.
در ماده 9 آمده است که سرمایه گذاری خارجی مورد سلب مالکیت و ملی شدن قرار نخواهد گرفت مگر برای منافع عمومی به موجب فرآیند قانونی، به روش غیر تبعیض آمیز و در مقابل پرداخت مناسب غرامت به ماخذ ارزش واقعی آن سرمایهگذاری بلافاصله قبل از سلب مالکیت. این ماده نشان از حفظ سهم حکومت و حق حاکمیت او برمنافع عمومی و همچنین حفظ منابع عمومی را دارد که تصریح جدی بر این امر انجام گرفته است.
درباره صور ورود سرمایه خارجی به کشور و شیوههای تامین ارز برای انتقالات نیز در موارد گوناگونی بحث و بررسی انجام گرفته است.
در ماده 19 آمده است که حل و فصل اختلافات بین دولت و سرمایهگذاران خارجی در خصوص سرمایهگذاریهای موضوع این قانون چنانچه از طریق مذاکره حل و فصل نگردد در دادگاههای داخلی مورد رسیدگی قرار میگیرد مگر آنکه در قانون موافقتنامه دوجانبه سرمایهگذاری با دولت متبوع سرمایهگذار خارجی در مورد شیوه دیگری از حل و فصل اختلافات توافق شده باشد.
آییننامه اجرایی مربوط به تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی:
در آیین نامه اجرایی مربوط به تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی نیز به مواردی اشاره گردیده است که البته در چارچوب همان قوانین اصلی قرار دارند. که البته به صورت ریزتر و با جنبه اجرایی به شیوه مواجهه و برنامهریزی در این حوزهها پرداخته شده است.
روشهای سرمایهگذاری خارجی، ویژگیها و تسهیلات قابل ارائه در چارچوب قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی در پیوست مربوط به این قانون ارائه شده است که به مواردی نظیر سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI) ، ترتیبات قراردادی، روشهای ساخت، بهرهبردای و واگذاری(BOT)، بیع متقابل و مشارکت مدنی اشاره دارد.
هر یک از این موارد به این صورت تعریف میشوند:
– سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI): منظور از سرمایهگذاری مستقیم خارجی عبارت است از مشارکت حقوقی سرمایهگذار خارجی در یک شرکت ایرانی موجود یا جدید.
– ترتیبات قراردادی: ترتیبات قراردادی به مجموعه روشهایی اطلاق میگردد که طی آن استفاده از سرمایه خارجی صرفا تابع توافقات قراردادی فیمابین طرفین قرارداد میباشد.
– روشهای ساخت، بهرهبردای و واگذاری(BOT): در روش ساخت، بهرهبرداری و واگذاری، سرمایهگذار خارجی طبق توافقات قراردادی با طرف ایرانی منابع مالی نقدی و غیرنقدی برای اجرای طرح مورد سرمایهگذاری را با مسئولیت خود و از طریق تشکیل شرکت ایرانی و با تاسیس شعبه خود در ایران به عنوان شرکت پروژه، تدارک نموده و برحسب مورد مبادرت به ساخت و یا بهره برداری از طرح می نماید روشهای (BOT) بسیار متنوع و هریک از ویژگیهای خاصی برخوردارند.
– بیع متقابل: در بیع متقابل سرمایه گذار خارجی منابع مالی نقدی و غیرنقدی را برای ایجاد، توسعه و یا نوسازی بنگاه اقتصادی سرمایه پذیر و یا سایر کالاها تسویه میشود.
– مشارکت مدنی: مشارکت مدنی شامل کلیه اشکال دیگر کسب و کار است که در آن، سرمایهگذار خارجی بدون تشکیل شرکت، در منافع حاصل از سرمایهگذاری ذینفع میشود. در هر حال سوابق مالی مربوط به مشارکت در دفاتر یکی از طرفین مشارکت در ایران ثبت و ضبط میشود.
]]>