خانه / سیاستگذاری نفت و گاز / بازیابی سهم بازار نفت خام‌های صادراتی کشور از طریق عرضه نفت خام‌های فوق سنگین به بازار

بازیابی سهم بازار نفت خام‌های صادراتی کشور از طریق عرضه نفت خام‌های فوق سنگین به بازار

در حال حاضر با توجه به رفع تحریمهای ظالمانه بین المللی علیه کشور بهویژه صنعت نفت ایران و مقابله با محدود شدن سهم بازار نفت خام های ایران، شرایط اقتصادی و سیاسی دشواری در حال سپری شدن است. لذا اتخاذ سیاست های کارای اقتصاد مقاومتی، به ویژه در سطح بین المللی برای مبارزه با تکانه های قیمت در بازار، امری بسیار ضروری است.

در مقاله ای که توسط آقایان سیدمسعود هاشمیان و علی اصغر عرشی و خانم زهرا ستاری نسب ارائه شده است، نویسندگان کوشیده اند به تبیین این موضوع بپردازند تا همگام با سیر صعودی تحولات فناورانه در پالایش نفت خام، موضوع عرضه و تقاضا برای نفت خام های فوق سنگین، در قطبهای اصلی عرضه و تقاضای انرژی و نیز چشم انداز آن در آینده مورد ارزیابی قرار گیرد.

علاوه بر این، بهره گیری از سیر تحولات نوین در بازار نفت خام، لزوم تجدیدنظر در دیدگاه ها به منظور تجزیه و تحلیل صحیح از عوامل موثر در بازار بین المللی نفت خام های فوق سنگین مورد بحث قرار گرفته است. استحصال نفت خام فوق سنگین از میادین نفتی کشور با رویکرد صادراتی برای کسب سهم جدید بازار نفت خام های صادراتی با عنایت به فقدان قدرت عرضه نفت خام های فوق سنگین ایران در کشورهایی نظیر روسیه، عربستان، امارات و کویت باید مورد توجه قرار گیرد. لذا نفت خام های فوق سنگین با API کمتر از ۲۰درجه میتواند به عنوان ابزاری جهت نفوذ در بازارهایی نظیر چین، هند، ژاپن و اروپا باشد که دارای سیستم پالایشی این نوع نفت خام هستند. همچنین استفاده از نفت خام سبک و میعانات گازی در پالایشگاهها به منظور تولید فراورده های نفتی با هدف صرفه جویی در هزینه های سرمایه گذاری از جمله رویکردهای تأثیرگذار در راستای حفظ و گسترش جایگاه ایران در بازار نفت و استفاده بهینه از تحولات در حال جریان در سطح جهانی و همسو با سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی است.

دریافت اصل مقاله

لطفا نظرات تکمیلی خود را درباره این موضوع در اختیار ما بگذارید.

 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*