خانه / نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران / شرکت های نفتی ایران / جایگاه بین المللی شرکت ملی نفت ایران

جایگاه بین المللی شرکت ملی نفت ایران

حرکت به سمت برخورداری از یک شرکت بین المللی نفتی ایرانی، یکی از دغدغه هایی است که مد نظر مسئولان و سیاستگذاران کشور بوده است. بررسی نمونه های موفق این امر در کشورهای مختلف، نشان از مشکلات و ضعف های ساختاری و اجرایی در این زمینه دارد. در مقاله زیر که چکیده آن در ادامه آمده است به بررسی این امر پرداخته شده است:

هرساله رتبه‌بندی‌هایی از شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی فعال در عرصه نفت و گاز، از سوی برخی موسسات ارائه می‌شود که بعضاً مبنای بسیاری از تحقیقات و بررسی‌های عرصه اقتصاد و انرژی در سراسر دنیا قرار می‌گیرد. ممکن است این رتبه‌بندی‌ها دارای جهت‌گیری‌های خاص و یا سیاسی هم باشند اما فارغ از رتبه‌بندی انجام شده، آنچه مهم است این است که با بررسی این رتبه‌بندی‌ها می‌توان شاخص‌های کلیدی عملکرد یک شرکت موفق در عرصه نفت و گاز را شناسایی و آسیب‌شناسی نمود و از این طریق در جهت حفظ و ارتقای جایگاه بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام داد. همچنین، در صورت نیاز می‌توان توسط ارگان‌های توانمند داخلی، راساً نسبت به انجام رتبه‌بندی اقدام نموده و رقبای اصلی را شناسایی نمود. شرکت ملی نفت ایران علیرغم فراز و نشیب‌های سیاسی کشور، در سال‌های متمادی به لطف پتانسیل بالقوه و ممتاز مخازن هیدروکربوری در منطقه و در دنیا و تلاش‌های کارکنان و کارمندان توانمند این شرکت توانسته است همواره جایگاه بسیار خوبی را در دنیا به خود اختصاص دهد. اما حفظ این جایگاه و ارتقاء آن قطعاً تلاشی مضاعف می‌طلبد که اگر این تلاش، برنامه‌ریزی شده و هدفمند انجام نشود، ممکن است به اهداف مورد‌نظر منتهی نگردد. در این مقاله تلاش شده تا ضمن بررسی برخی از رتبه‌بندی‌های بین‌المللیِ انجام شده در دنیا، توصیه‌هایی نیز برای حفظ و ارتقاء جایگاه بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران ارائه گردد.

دسترسی به اصل مقاله

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*