خانه / بازیگران نفت و گاز / کشورهای نفتی / چشم انداز بازار جهانی نفت در سال ۲۰۱۹

چشم انداز بازار جهانی نفت در سال ۲۰۱۹

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «چشم‌انداز بازار جهانی نفت در سال ۲۰۱۹» آورده است؛ نوسانات متعدد بازار نفت در سال‌های اخیر به حدی بوده که پیش‌بینی‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف را با نااطمینانی همراه ساخته‌ است.

این گزارش می‌افزاید؛ طی سال‌های ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۶ قیمت جهانی نفت روند کاهشی و در سال ۲۰۱۷ روند آرام رو به افزایش به خود گرفت. اهمیت بررسی چشم‌انداز بازار نفت برای کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی تا حد بسیاری در برنامه‌ریزی‌های مالی و اقتصادی مطرح است و عمده‌ این کشورها، بودجه‌ریزی کلان سال‌های آتی خود را با پیش‌بینی و برآورد عرضه و تقاضا و قیمت جهانی نفت هماهنگ می‌کنند. بررسی عوامل اثرگذار بر بازار نفت نظیر رشد اقتصاد جهانی و میزان عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ با در نظر گرفتن نااطمینانی‌ها در سطح تولید و مصرف جهانی نفت، قیمت نفت برنت کم‌تر از سال ۲۰۱۸ باشد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص چشم‌انداز بازار جهانی نفت در سال ۲۰۱۹، تصریح می‌کند که با وجود این، بازار جهانی نفت همواره در حال تغییر است و عوامل ژئوپلیتیکی و عواملی نظیر مطرح شدن توافق اوپک و غیر‌اوپک به کاهش تولید و رویکرد واردکنندگان نفت ایران پس از تحریم ماه نوامبر و از سوی دیگر، نوسانات رشد اقتصاد جهانی به‌ ویژه در هند و چین، می‌توانند بر شدت این نااطمینانی‌ها بیفزاید.

دستیابی به اصل گزارش

report

این خلاصه از خبرگزاری خانه ملت تهیه شده است.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*