خانه / مسائل فنی نفت و گاز / کارایی انرژی؛ شاخص ها و سیاست ها- معرفی کتاب

کارایی انرژی؛ شاخص ها و سیاست ها- معرفی کتاب

کارایی انرژی یکی از مهم ترین سرفصل ها و موضوعات در سیاستگذاری انرژی است که متاسفانه توجه چندانی به آن نمی شود. در کنفرانس شواری جهانی انرژی که در شهر توکیو برگزار شد موسسه ADEME، مسئولیت هماهنگی مجموعه ای از مطالعات، تحت عنوان «پروژه سیاست های کارایی انرژی» را به عهده گرفت. هدف از این مطالعات، توصیف روش های ارتقای کارایی انرژی که در هوستون ایالات متحده برگزار شد، کمیته مطالعاتی شورای جهانی انرژی از موسسه مذکور درخواست کرد تا مطالعات خود را در مزینه ارتقای کارایی انرژی روزآمد ساخته و سیاستهای مرتبط را با دقت بیشتری بررسی کند. تا هریک از کشورهای عضو این شورا بتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین مطالعات تکمیلی با مساعدت فنی شرکت ENERDATA s.a. و کمکهای مستمر گروه های اعزامی از کشورهای عضو شروع شد. این مطالعات طی سه چند سال انجام گرفت و هدف از آن، توصیف و ارزیابی سیاست های کارایی انرژی چند کشور در هنگام دوره قیمت های پایین انرژی یعنی پس از شوک نفتی 1986 است. نتایج این تحقیق می تواند برای بسیاری از کشورها مفید باشد.

هدف دیگر این تحقیق، توصیف و توضیح روش های اجرای این سیاست ها در کشورهای صنعتی است بدین منظور تعدادی از شاخص ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقایسه شد. در این تحقیق، بدون هیچ تغییری، از پروژه اروپایی ODYSSEE اقتباس شده که برای تعیین شاخص های کارایی انرژی اجرا شده است.

در نهایت تحقیق حاضر نشان می دهد که پس از سقوط قیمت های نفت در سال 1986، دولتها دیگر به سیاستگذاری برای ارتقای کارایی انرژی توجهی نشان نمی دهند، هر چند ابزارهای کارآمدی در این زمینه ابداع شده است. ضمن اینکه توافق های داوطلبانه برای صرفه جویی، برچسب های هشداردهنده و … از ابزارهای دیگر مورد استفاده در این زمینه هستند.

برای آشنایی بیشتر با این مباحث می توانید از کتاب کارایی انرژی؛ شاخص ها و سیاست ها که به همت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت منتشر شده است استفاده کنید. مطالبی که ذکر شد خلاصه ای از مباحث این کتاب بود.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*